Natomiast w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2020-2027 zaplanowaliśmy 420 mln euro na wsparcie zrównoważonej mobilności miejskiej, w tym sieci tramwajowe (ta możliwość dla Olsztyna i Elbląga). Z tych środków mogą skorzystać (wraz z obszarami funkcjonalnymi) miasta z Polski Wschodniej, które mają ustawowy obowiązek organizacji komunikacji miejskiej: miasta wojewódzkie (5), miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze (12) oraz Suwałki i Siedlce – jako ośrodki miejskie z podregionów z kumulacją gmin zagrożonych trwałą marginalizacją.
Zrównoważona mobilność miejska będzie także wspierana w programach regionalnych, zarządzanych z poziomu województw.
Jakie inwestycje pieniądze te zasilą?
W nowej perspektywie priorytetem będzie przede wszystkim wsparcie zeroemisyjnej mobilności. Dofinansowanie będą mogły uzyskać projekty dotyczące m.in. budowy bądź przebudowy linii tramwajowych lub metra, zakupu taboru tramwajowego, autobusowego i trolejbusowego, a także budowy węzłów przesiadkowych, miejskich systemów ITS oraz innych usprawnień transportu, których zadaniem będzie uprzywilejowanie transportu publicznego w ruchu miejskim.
Ponadto wsparcie będą mogły uzyskać projekty zawierające rozwiązania IT dla transportu miejskiego, w tym umożliwiające wdrażanie koncepcji „Mobilność jako usługa”. Pieniądze będą mogły być przeznaczone także na obsługę i integrację usług transportu publicznego dostosowanego do potrzeb wszystkich użytkowników, tj. zaplecza techniczne dla taboru czy dostosowanie infrastruktury miejskiej do obsługi transportu publicznego oraz dostosowanie systemu sprzedaży biletów i systemu informacji pasażerskiej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wsparcie z FEnIKS będzie można przeznaczyć też na prace w ramach wspomnianych wcześniej Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
W nowym programie Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027 będziemy kontynuować wsparcie kompleksowych inwestycji w zrównoważoną mobilność na obszarach zurbanizowanych (tzw. miejskie obszary funkcjonalne). Projekty kompleksowe, bo całościowo rozwiązują wyzwania mobilności na danym obszarze. Takie projekty łączą w sobie kilka komponentów: zakup zeroemisyjnego taboru, rozwój infrastruktury na potrzeby mobilności – np. centra przesiadkowe, rozwiązania informatyczne (ITS). Środkiem do zmniejszenia emisyjności transportu ma być lepsza organizacja mobilności miejskiej, większe zintegrowanie transportu zbiorowego z indywidualnym (rowerowym, pieszym), nie tylko w zakresie infrastruktury, ale i oferowanych usług i odpłatności za nie. Nadal ważnym aspektem jest większa dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością. Program będzie też wspierał przygotowanie Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
Rozmawiał Michał Ciechowski