Tak jak w piosence po Wrocławiu mkną niebieskie tramwaje, a pojazdów w tej malaturze będzie coraz więcej, bo poza remontowanymi pojazdami Skoda 16T i Protram 205WrAs, zapowiedziano zwiększenie zamówienia na Moderusy Gamma z 25 na 46. Pierwsze „Dwieściepiątki” już wjechały na tory i przechodnia uśmiechem witają.
W listopadzie ub.r. na wrocławskie tory wyjechał pierwszy wyremontowany w Poznaniu tramwaj i to w tradycyjnym niebieskim kolorze. Mowa tu o pojeździe Protram 205WrAs, który rok wcześniej spłonął podczas wypadku. To co wyróżnia go wśród innych pojazdów tego typu, które przechodzą modernizację, to wypisane na jednym z boków imię Feniks. Wygląda niemal identycznie jak Moderus Beta, choć różni je malatura, tramwaje Modertransu są granatowe.
Prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder powiedział:
– Wracamy do tradycyjnej, niebieskiej barwy. Nasze miasto jest kojarzone z niebieskimi tramwajami i słowa „Wrocławskiej piosenki” Marii Koterbskiej powinny pozostać aktualne. Dlatego nowo kupowane pojazdy oraz te po kapitalnych remontach będą niebieskie. Teraz cieszę się z mknącego po szynach niebieskiego tramwaju, który jest jak nowy, z tego, że udało się go wyremontować i przez długie lata będzie służył wrocławianom.
Zgodnie z umową podpisaną w czerwcu ub.r. modernizacja, którą przeprowadza Modertrans, obejmuje 25 „Dwieściepiątek” kupowanych przez MPK od 2006 roku. Poza zmianą malatury, prace obejmują m.in. wyposażenie w klimatyzację; renowację pudła, podwozia, elektryki i wnętra; instalację systemu informacji pasażerskiej, takiego samego jak w nowych tramwajach.
Ostatni odnowiony tramwaj ma przyjechać do stolicy Dolnego Śląska przed wakacjami 2022 r. Do połowy stycznia br. wróciło już 5 tak zmodernizowanych tramwajów, oczywiście nie licząc Feniksa.
W ciągu dwóch lat nowe oblicze zyska też 17 pojazdów Skoda 16T, których modernizację w swoim grudziądzkim zakładzie przeprowadza firma SAATZ. Pierwszy pojazd ma wrócić do Wrocławia w pierwszym kwartale tego roku, a jak widać na zdjęciach z zakładu prace są już na zaawansowanym poziomie. Poza zmianą designu prace obejmują m.in. remont wózków, kół, amortyzatorów czy hamulców. Jest też kolejna dobra wiadomość dla pasażerów, ponieważ podpisano aneks do umowy, na mocy którego w 17 Skodach16T zamontowany zostanie system chłodzenia i nie wpłynie to na planowany termin zakończenia remontów. – Konstrukcję tramwaju, mimo pierwotnych trudności, uda się przebudować w taki sposób, aby w przestrzeni pasażerskiej można było zamontować klimatyzację. Gdy wrócą do nas wyremontowane Skody i WrASy już 60% naszych tramwajów będzie miało klimatyzację – powiedział prezes MPK. Dodatkowy koszt przebudowania konstrukcji i zamontowania klimatyzacji wyniesie ponad 6 milionów złotych. Łącznie na modernizację 42 tramwajów MPK Wrocław wyda 141 milionów złotych.
Przewoźnik nie tylko modernizuje, kupuje też tramwaje i to na większą skalę. Jak poinformowano na początku stycznia br. zdecydowano się skorzystać z prawa opcji, które było zawarte w umowie z poznańską firmą Modertrans. Poza zakontraktowanymi 25 pojazdami zamówionych zostanie kolejnych 21 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma.