Wrocławskie MPK szuka chętnych do remontu torowiska w ciągu ul. Olszewskiego na Biskupin. Będzie to największa inwestycja miejskiego przewoźnika w tym roku. Właśnie rozpisany został przetarg. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w listopadzie br. gotowe będzie zielone torowisko na Wielkiej Wyspie.
Torowisko to prawie 2 km trasy tramwajowej od byłej zajezdni Dąbie aż do pętli na Biskupinie. Łącznie wymienionych zostanie 3,6 km torów.
Nabór ofert trwać będzie miesiąc – do 7 lipca. Jeśli nie będzie odwołań, a oferty zmieszczą się w kryterium cenowym, prace powinny ruszyć dokładnie w połowie wakacji.
– Wyremontowane zostaną dwa tory w pasie zieleni oraz pętla na Biskupinie – opisuje rzecznik MPK Tomasz Sikora. Na razie torowisko ułożone jest na podsypce, na podkładach drewnianych i betonowych. Nie ma odwodnienia, a jak wynika z technicznej ekspertyzy „stan infrastruktury jest zły i nie spełnia wymagań równości w planie i profilu”.
Prace remontowe obejmą wymianę torowiska wraz z jego konstrukcją. Rozsunięte zostaną też tory dla zachowania skrajni. Obecnie rozstaw ten wynosi 3,6-3,65 m. Po remoncie będzie on liczył 3,9 m.
Wymieniona zostanie również sieć trakcyjna, kable zasilające i słupy trakcyjne stalowe oraz betonowe. Tylko część wymienianych w ostatnich latach słupów rurowych zostanie odnowiona i wykorzystana ponownie.
Wykonane ma być odwodnienie – zalecany sposób to drenaż francuski stosowany też przy odwadnianiu dróg.
– Wszystko po to by na końcu, i to jest największa gradka, powstało zielone torowisko – opowiada prezes MPK Krzysztof Balawejder . Ma być cicho, równo, a o tym, że tamtędy jeździ tramwaj, mają świadczyć tylko trakcja i cztery niepozorne szyny prowadzone w trawie.
W ramach modernizacji przebudowę przejdą także perony przystankowe i przejazdy przez torowisko. Miasto chce zgrać inwestycje z Wrocławskimi Inwestycjami, by oba remonty realizowane były w jednym czasie.
Termin składania ofert na torowisko mija 7 lipca. O wyborze zdecydują cena (60 proc.), okres gwarancji (20 proc.), termin realizacji robót budowlanych (20 proc.). Rozpoczęcie robót przewidziano 27 lipca.
Wszystkie prace, za wyjątkiem robót wykończeniowych niewymagających zmian w komunikacji zbiorowej i zamknięcia linii tramwajowej, mają zostać wykonane do 24 października, wtedy powinien zostać puszczony ruch tramwajowy. Cały remont ma znaleźć swój finał pod koniec listopada, chyba że oferenci – co jest promowane w przetargu – zadeklarują szybsze wykonanie prac.