W centrum Łochowa, na trasie Warszawa – Białystok, powstaje wiadukt kolejowy. To jeden z 11 projektów w woj. mazowieckim, budowanych na trasie Rail Baltica. Całość inwestycji kosztuje 236 mln zł netto. Współfinansowanie zapewniają środki z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Bezkolizyjne skrzyżowanie budowane jest w Łochowie-Jasiorówce i Toporze. Mieszkańcy korzystają z nowego przejścia pieszo-rowerowego pod torami miedzy ul. Dolną i Al. Łochowską.
Poza obiektem w Łochowie, inwestycje poprawiające bezpieczeństwo pasażerów na trasie Białystok – Warszawa powstają w Małkini (wiadukt), Jasienicy Mazowieckiej (przejście podziemne), Zielonce (tunel drogowy), miejscowości Kobyłka Ossów (wiadukt drogowy); Kobyłce (tunel drogowy), Tłuszczu (wiadukt drogowy) oraz Mokrej Wsi (wiadukt drogowy).
Rail Baltica lepsze podróże koleją i komunikacja w Łochowie
Mieszkańcy Łochowa dzięki inwestycjom PLK zyskują wygodną i bezpieczną drogę nad lub pod torami i sprawniejszą komunikację w mieście. Nowy wiadukt w centrum zastąpi zamykany często przed pociągami przejazd kolejowo-drogowy. Przebudowywany jest też układ ulic, w tym ważnych dróg krajowych (DK50 i DK62). Wiadukt drogowy będzie miał blisko 200 m długości i jezdnię o szerokości 7 metrów (po jednym pasie w każdą stronę). Piesi i rowerzyści skorzystają z traktu pieszo-rowerowego. Wybudowane zostały wszystkie podpory wiaduktu drogowego. Postępują prace przy montażu przęseł. W korzystnych warunkach atmosferycznych wykonawca przystąpi do układania nawierzchni. Zaawansowane są prace przy budowie ulic i dwóch rond. Latem kierowcy powinni pojechać drogą nad torami. Wówczas kończone będą lokalne drogi i wyłączony z użytku tymczasowy przejazd.
Na budowie wiaduktu w Łochowie-Jasiorówce także widać efekty prac. Uformowane są nasypy i budowane podpory. Po zakończeniu prac ul. Przemysłowa zostanie poprowadzona nad DK50 (Al. Łochowska) oraz linią kolejową. Będzie dojście do przystanku autobusowego. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania przewidziano pochylnie. Wiadukt wraz z drogami dojazdowymi będzie miał 490 m długości.
Dzięki inwestycjom PLK od jesieni 2019 r. mieszkańcy Łochowa korzystają z przejścia pieszo-rowerowego pod torami miedzy ul. Dolną i Al. Łochowską, które zapewnia między innymi bezpieczne dojście do szkoły. Efektem modernizacji trasy Rail Baltica jest dostępniejsza stacja kolejowa: wyższe perony, windy, przejście podziemne do pociągów i na drugą stronę miasta.
Budowy w Łochowie to jedne z inwestycji na międzynarodowej trasie Rail Baltica, która jest ważnym elementem europejskiej i krajowej sieci kolejowej. Korzystamy już efektów prac na trasie Warszawa – Czyżew. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew – Białystok. Przygotowywane są realizacje na kolejnych odcinkach od stolicy Podlasia do granicy.