Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Modernizacja linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie z nadzorem

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 11 mln zł umowę na zapewnienie nadzoru dla modernizacji połączenia kolejowego między Chorzowem Batorym, Bytomiem i Nakłem Śląskim. Inwestycja PKL będzie jedną z największych w regionie. Usprawni ona podróże ze Śląska do nadbałtyckich portów.

Fot. Katarzyna Głowacka / PKP PLK

Po zakończeniu inwestycji podróżni będą mieli lepszy dostęp do kolei – powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim wykonawca zmodernizuje też stacje i przystanki.

Zwiększą się możliwości kolejowych przewozów towarowych w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz portów w Gdańsku i Gdyni. Przyjazny środowisku transport kolejowy będzie bardziej konkurencyjny względem innych rodzajów przewozów.

– Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A między Chorzowem a Nakłem Śląskim ma już zapewniony wymagany nadzór. To ważne dla projektu, który zwiększa dostępność do podróży koleją w województwie śląskimi i służy rozwojowi znaczącej trasy towarowej oraz sprzyja zwiększeniu przyjaznego dla środowiska środka transportu. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i coraz bardziej punktualną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

O inwestycji mówił także Wicewojewoda Śląski.

– To bardzo dobra wiadomość, że prace związane z modernizacją linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie idą do przodu. Jest to bez wątpienia ważna inwestycja, która ułatwi mieszkańcom komunikację po regionie – powiedział Jan Chrząszcz, Wicewojewoda Śląski.

 

Jedną ze stron podpisujących umowę były PKP PLK.

– Ważna społecznie i gospodarczo umowa za ponad 1,2 mld zł netto na odcinek Chorzów – Nakło Śląskie, na linii nr 131 ze Śląska do portów, ma zapewniony wymagany nadzór. Liczymy, że przyczyni się to do sprawnej i terminowej realizacji dużego przedsięwzięcia oraz właściwego zarządzania i rozliczeń m.in. środków unijnych, które współfinansują projekt – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na pełnienie nadzoru nad opracowaniem projektów budowlanych, projektów wykonawczych i wykonaniem robót budowlanych na inwestycji Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Umowa na nadzór zapewni sprawną realizację przedsięwzięcia – właściwe zarządzanie, terminowe wykonania, w tym koordynacje wszystkich kontraktów zawartych w ramach projektu oraz prowadzenie nadzoru środowiskowego.

Zadaniem inżyniera kontraktu będzie czuwanie nad procesem inwestycyjnym – nadzór techniczny nad wykonywanymi robotami, dbałość o odpowiednią jakość wykonywania, uwzględnianie stosowanych rozliczeń finansowych Unii Europejskiej, która współfinansuje projekt.

Umowa na „Pełnienie nadzoru nad opracowaniem dokumentacji projektowej i robotami budowlanymi” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie” ma wartość 11,5 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Multiconsult Polska sp. z o.o. Projekt jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jedna z największych inwestycji w woj. śląskim

Umowa o nadzór dotyczy dużego i ważnego projektu, którego wartość wynosi 1,2 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja jest na etapie prac projektowych, które zaplanowano do końca 2021 roku. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2022-2024.

Dla podróżnych efektem inwestycji będzie większa dostępność kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystankach Bytom Północ i Radzionków Rojca. Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Komfort podróży zwiększy nowe nagłośnienie, oświetlenie, czytelne oznakowanie, a także ławki i wiaty. Na stacji Bytom przewidziano odnowienie wiaty nad peronami.

Zostanie wymienione 80 km torów i sieci trakcyjnej. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii – będzie mogło sprawnie kursować więcej pociągów, w tym dłuższych i cięższych składów towarowych. Lokalne Centrum Sterowania w Bytomiu, wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, zwiększy poziom bezpieczeństwa, podobnie jak przebudowa przejazdu i przejść dla pieszych. Zaplanowano budowę i przebudowę 29 obiektów, m.in. wiaduktów kolejowych w Radzionkowie i Świętochłowicach.

Źródło: PKP PLK