Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Nowe tory do nadmorskich portów w Trójmieście

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły zasadnicze prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Teraz do trójmiejskich portów morskich towary transportowane będą po zelektryfikowanych torach. Prace zwiększające dostęp do nabrzeży w Gdańsku i Gdyni kosztują ponad 2,6 mld zł.

Nowe tory do nadmorskich portów w Trójmieście
Fot. PKP PLK

W obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa pociągi kursują już po przebudowanych torach i korzystają z nowej sieci trakcyjnej na stacji oraz liniach 227 i 249 Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa.

Na wysokości przystanku Gdańsk Stadion Expo zakończono prace związane z wykonaniem nawierzchni bezpodsypkowej w obrębie placu wystawowego. Uzyskana powierzchnia wystawowa zajmuje około 6 tys. m. kw. Wymienione zostały tory na stacji Gdańsk Wiślany oraz na linii Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 722). Łącznie wykonawca zabudował już wszystkie 70 rozjazdów oraz ponad 22 km torów.

Gdańsk Port Północny

Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi towarowe korzystają z 32 nowych torów o łącznej długości 28 km wraz z 95 rozjazdami. Wykonawca przygotowuje teren na stacji pod zabudowę kolejnej grupy torów. Na odcinku Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny, nieopodal skrzyżowania ul. Kujawskiej i Chemików, przebudowane zostały nawierzchnie przejazdów kolejowo-drogowych oraz tory i rozjazdy w kierunku nabrzeży Basenu Górniczego.

Gotowe są również podpory wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. Wykonawca zbudował stalową konstrukcję i zabetonował ustrój nośny obiektu. Budowane są nasypy i drogi dojazdowe do wiaduktu. Powstaje nowa kanalizacja deszczowa oraz przebudowywane są sieci elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, gazowe i wodno-kanalizacyjne.

Wiadukt zastąpi przejazd kolejowo – drogowy między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny. Długość obiektu wyniesie ponad 100 metrów, a szerokość 8 metrów. Będzie mieć dwa pasy ruchu i chodnik. Bezkolizyjne skrzyżowanie poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w tej części miasta. Realizacja zadania zapewni także sprawny dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu. W ramach prac powstanie nowy węzeł komunikacyjny, zbudowanych zostanie około 1,3 km dróg dojazdowych do wiaduktu.

Gdynia

W ramach projektu poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdyni układane są nowe tory, zabudowywane rozjazdy oraz montowane elementy sieci trakcyjnej. Dotąd zabudowano ok. 30 km torów oraz 43 rozjazdy. Pociągi jeżdżą już po 8 km nowych torów z 25 rozjazdami. W torach i rozjazdach uzupełniany jest tłuczeń, specjalistyczne maszyny regulują i stabilizują nawierzchnię. Tymczasowe połączenia między torami umożliwiające płynne prowadzenie prac przy utrzymaniu stałego dostępu pociągów do torów na terenie portu. Na stacji Gdynia Port gotowa jest sieć ciepłownicza, przebudowywana jest sieć wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa. Gotowych jest 8 podziemnych zbiorników retencyjnych, kolejne dwa są w budowie.

W nowo wybudowanych budynkach Lokalnego Centrum Sterowania, dwóch nastawni i Cargo prowadzone są roboty wykończeniowe, montowane są instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne. Dwa nowe wiadukty kolejowe usprawnią przejazd do portu. Na pierwszym z nich, na którym ułożone zostaną cztery tory, betonowane są ściany oporowe oraz wykonywane zbrojenia i betonowanie kolejnych części konstrukcji obiektu. Na drugim, dłuższym – na którym będzie jeden tor, a pod nim aż siedem – powstaje konstrukcja przyczółków i podpór. Remontowany jest most nad rzeką Chylonką.

Dodaj komentarz