Wywiady

Nowoczesne rozwiązania zapewniają podróżnym komfort

Prezes Zarządu ZNTK Mińsk Mazowiecki Krzysztof Adamski scharakteryzował  teraźniejszość oraz postarał się
zdefiniować przyszłość kolei w Polsce.

Raport Kolejowy: Panie Prezesie,  pomimo tego, że funkcjonujecie  na rynku od wielu lat, proszę krótko  scharakteryzować ZNTK w Mińsku  Mazowieckim?

Krzysztof Adamski: Zakłady Naprawcze  Taboru Kolejowego „Mińsk  Mazowiecki” SA to polska firma zajmująca  się naprawą i modernizacją  taboru szynowego. W swojej 65-letniej  historii wykonywaliśmy naprawy  zarówno elektrycznych zespołów  trakcyjnych, lokomotyw, wagonów  osobowych, jak i tramwajów. W ciągu  ostatniej dekady poddaliśmy naprawie  P5 z modernizacją ponad  200 pojazdów z czego 170 wyposażyliśmy  w napęd asynchroniczny.  Jesteśmy również liderem na rynku  w naprawie wózków, zestawów  kołowych jako rezerwy obiegowej  do ezt i wagonów.  Zdobyte poprzez lata doświadczenia  oraz współpraca z tak dynamicznie  rozwijającą się firmą  jaką jest PESA Bydgoszcz SA są  przez nas wykorzystywane przy  modernizacjach i naprawie taboru  szynowego i przekładają sie na  stosowanie nowoczesnych rozwiązań,  które zapewniają podróżnym  i obsłudze pociągów wysoki komfort  i bezpieczeństwo.

RK: Jesteście częścią Grupy PESA  – jakie są zalety takiego umocowania?

KA: Tak, od 2008 roku jesteśmy  częścią grupy kapitałowej PESA,  co w pierwszej kolejności przełożyło  się na jasną strategię rozwoju  dla ZNTK Mińsk Mazowiecki.  Od lat specjalizowaliśmy się w naprawach  i modernizacjach taboru  i w tym kierunku wspólnie z PESA  zmierzamy. W naszym zakładzie  poddajemy naprawom już nie tylko  ezt produkcji Pafawag, takie  jak EN57, EN71, ED72, EW60, ale  również i nowoczesne składy wyprodukowane  przez Pesa. Ostatnio  realizowaliśmy naprawy P4 ezt serii  EN77 Acatus. Ponadto nasi pracownicy  wykonują również przeglądy  okresowe elektrycznych zespołów  trakcyjnych serii ED161 DART.  Korzyścią jest więc obsługa nowoczesnego  taboru, a co za tym idzie  rozwój firmy.

RK: W ostatnim czasie rozbudowaliście  zakład. Co nowego pojawiło  się w krajobrazie Mińska Mazowieckiego?

KA: Na terenie naszego zakładu  pojawiła się nowoczesna hala o długości  blisko 200 metrów, wyposażona  m.in. w tokarkę podtorową  i zapadnię, na której są wykonywane  m.in. przeglądy elektrycznych  zespołów trakcyjnych serii ED161  DART.

RK: Jakie możliwości otwiera przed  Wami ta inwestycja?

KA: Inwestycja ta poczyniona przez  PESA dedykowana jest ezt DART  i umożliwia obsługę tych nowoczesnych  składów.

RK: Czy było to także równoznaczne  ze zwiększeniem zatrudnienia?

KA: W pewnym zakresie tak, chociaż  do obsługi tych ezt przeszkoliliśmy  w większości pracowników już  zatrudnionych w naszym zakładzie.  Natomiast na wielkość zatrudnienia  z pewnością ma wpływ liczba pozyskanych  zamówień z rynku, a ta  w ostatnim okresie jest wyjątkowo  korzystna.

RK: Panie Prezesie, a jak Pan oceni  obecny rynek pracy? W kraju słychać  bowiem narzekania, że trudno  znaleźć obecnie pracowników o odpowiednich  kwalifikacjach?

KA: Potwierdzamy opinie płynące  z krajowego rynku pracy. Po  recesji spowodowanej upadkiem  szkolnictwa zawodowego zakłady  produkcyjne i usługowe borykają się  z brakiem wykwalifikowanych pracowników.  Szczególnie odczuwamy  to w zawodach takich jak elektromonter,  spawacz, malarz/lakiernik.  Poza tym nasze położenie geograficzne,  Mińsk Mazowiecki, znajduje  się w odległości 40 km od Warszawy,  powoduje odpływ wykwalifikowanej  kadry do firm stołecznych.  Przeciwdziałamy temu oferując ciekawą  pracę, w dobrej atmosferze,  co pozwala nam od lat utrzymywać  mocny zespół pracowników.

Dodaj komentarz