RK: Urząd Transportu Kolejowego przygotował aplikację SOLM i opublikował scenariusze szkoleniowe dla maszynistów. Proszę opowiedzieć nam więcej o tym projekcie.
IG: Przez najbliższe półtora roku Urząd Transportu Kolejowego powinien wydać prawie dziesięć tysięcy licencji. Dotychczas nowe dokumenty otrzymało ponad siedem tysięcy maszynistów. Przepisy nakazują, by do 29 października 2018 r. wymienić wszystkie dokumenty uprawniające do prowadzenia pojazdów kolejowych, czyli prawa kierowania pojazdem kolejowym na licencję maszynisty i świadectwo maszynisty. W tym roku spodziewamy się dużego napływu wniosków, dlatego wprowadziliśmy własny system ułatwiający ich składanie i upraszczający cały proces. Chcemy, by maszyni- ści mogli w jak najprostszy sposób złożyć wniosek. SOLM umożliwia wypełnienie wniosku i przesłanie go do UTK za pomocą elektronicznej platformy usług publicznych e-PUAP. Jeśli ktoś nie ma założonego profilu zaufanego, może go potwierdzić również w każdym naszym oddziale terenowym. UTK proponuje też rozwiązanie dla wnioskodawców niekorzystających z e-PUAP. SOLM umożliwia złożenie wniosku w kreatorze na stronie internetowej. Po zweryfikowaniu danych wniosek zostanie zapisany w systemie, otrzyma indywidualny kod kreskowy, a wnioskodawca zostanie poproszony o wydrukowanie i podpisanie wniosku. Wtedy komplet dokumentów należy przesłać do nas. Zastosowanie rozwiązań informatycznych, takich jak kreator i sprawdzanie poprawności danych, znacząco przyspieszy wydawanie licencji, ponieważ zmniejszy liczbę błędnie składanych wniosków. Ponadto rozwiązania te pozwalają wnioskodawcom na monitorowanie statusu wniosku przez Internet. Nowy system ułatwi komunikację pracowników UTK z wnioskodawcami i instytucjami działającymi w imieniu wnioskodawcy. Chciałbym zaznaczyć, że SOLM to nasz autorski pomysł i został stworzony ze środków wygospodarowanych w urzędzie. Chcemy maksymalnie przyspieszyć i ułatwić obsługę wniosków.
RK: A scenariusze szkoleniowe?
IG: Od 2018 r. zmieniają się zasady doszkalania maszynistów. Prowadzący pojazdy kolejowe będą musieli nie rzadziej niż raz w roku przejść trzygodzinne szkolenie na symulatorze. Chcę, by przewoźnicy i ośrodki szkoleniowe były jak najlepiej przygotowane na zmiany w systemie szkolenia maszynistów. Dlatego opublikowaliśmy trzydzieści scenariuszy szkoleniowych. Obejmują one różne sytuacje, z jakimi maszynista może spotkać się podczas pracy. Poza standardowymi czynnościami scenariusze ćwiczą reakcje również na zdarzenia nietypowe oraz uwzględniają różne możliwe nieprawidłowości. Naszym zamierzeniem jest, aby scenariusze stanowiły minimalny standard i były wykorzystywane przez ośrodki szkolenia w opracowywaniu własnych scenariuszy do symulatorów. Warto potraktować je jako bazę do rozbudowy i udoskonalenia własnych scenariuszy, tak aby stanowiły jeden z najważniejszych czynników poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Niektóre scenariusze zostały stworzone na podstawie analizy sytuacji, które doprowadziły do wypadków na kolei.