Wywiady

Nowoczesny i otwarty urząd

RK: Urząd Transportu Kolejowego  przygotował aplikację SOLM  i opublikował scenariusze szkoleniowe  dla maszynistów. Proszę  opowiedzieć nam więcej o tym  projekcie.

IG: Przez najbliższe półtora roku  Urząd Transportu Kolejowego  powinien wydać prawie dziesięć  tysięcy licencji. Dotychczas nowe  dokumenty otrzymało ponad siedem  tysięcy maszynistów. Przepisy  nakazują, by do 29 października  2018 r. wymienić wszystkie  dokumenty uprawniające do prowadzenia  pojazdów kolejowych,  czyli prawa kierowania pojazdem  kolejowym na licencję maszynisty  i świadectwo maszynisty. W tym  roku spodziewamy się dużego napływu  wniosków, dlatego wprowadziliśmy  własny system ułatwiający  ich składanie i upraszczający  cały proces. Chcemy, by maszyni-  ści mogli w jak najprostszy sposób  złożyć wniosek. SOLM umożliwia  wypełnienie wniosku i przesłanie  go do UTK za pomocą elektronicznej  platformy usług publicznych  e-PUAP. Jeśli ktoś nie ma założonego  profilu zaufanego, może  go potwierdzić również w każdym  naszym oddziale terenowym. UTK  proponuje też rozwiązanie dla  wnioskodawców niekorzystających  z e-PUAP. SOLM umożliwia złożenie  wniosku w kreatorze na stronie  internetowej. Po zweryfikowaniu  danych wniosek zostanie zapisany  w systemie, otrzyma indywidualny  kod kreskowy, a wnioskodawca  zostanie poproszony o wydrukowanie  i podpisanie wniosku. Wtedy  komplet dokumentów należy  przesłać do nas. Zastosowanie  rozwiązań informatycznych, takich  jak kreator i sprawdzanie  poprawności danych, znacząco  przyspieszy wydawanie licencji,  ponieważ zmniejszy liczbę błędnie  składanych wniosków. Ponadto  rozwiązania te pozwalają wnioskodawcom  na monitorowanie  statusu wniosku przez Internet.  Nowy system ułatwi komunikację  pracowników UTK z wnioskodawcami  i instytucjami działającymi  w imieniu wnioskodawcy. Chciałbym  zaznaczyć, że SOLM to nasz  autorski pomysł i został stworzony  ze środków wygospodarowanych  w urzędzie. Chcemy maksymalnie  przyspieszyć i ułatwić obsługę  wniosków.

RK: A scenariusze szkoleniowe?

IG: Od 2018 r. zmieniają się zasady  doszkalania maszynistów.  Prowadzący pojazdy kolejowe  będą musieli nie rzadziej niż raz  w roku przejść trzygodzinne szkolenie  na symulatorze. Chcę, by  przewoźnicy i ośrodki szkoleniowe  były jak najlepiej przygotowane  na zmiany w systemie szkolenia  maszynistów. Dlatego opublikowaliśmy  trzydzieści scenariuszy  szkoleniowych. Obejmują one różne  sytuacje, z jakimi maszynista  może spotkać się podczas pracy.  Poza standardowymi czynnościami  scenariusze ćwiczą reakcje  również na zdarzenia nietypowe  oraz uwzględniają różne możliwe  nieprawidłowości. Naszym zamierzeniem  jest, aby scenariusze stanowiły  minimalny standard i były  wykorzystywane przez ośrodki  szkolenia w opracowywaniu własnych  scenariuszy do symulatorów.  Warto potraktować je jako  bazę do rozbudowy i udoskonalenia  własnych scenariuszy, tak aby  stanowiły jeden z najważniejszych  czynników poprawy bezpieczeństwa  ruchu kolejowego. Niektóre  scenariusze zostały stworzone  na podstawie analizy sytuacji,  które doprowadziły do wypadków  na kolei.

Dodaj komentarz