Aktualności

Nowy profil koła tramwajowego dla polskich miast

Projekt został zakończony w październiku 2017 r., a uzyskane wyniki przedstawiono na wielu zagranicznych i krajowych konferencjach oraz spotkaniach specjalistów z branży kolejoweji szynowego transportu miejskiego. Dzięki uprzejmości zarządców taboru tramwajowego w Poznaniu i w Łodzi nowe profile kół tramwajowych zostały zaimplementowane do tokarek należących do MPK Poznań i MPK-Łódź. Na przełomie lat 2017 i 2018 zostaną wprowadzone do eksploatacji nadzorowanej celem weryfikacji przyjętych założeń optymalizacyjnych. Formalny koniec projektu nie oznacza zakończenia prac badawczych w obszarze styku koła tramwajowego z szyną. Obecnie zespół pracuje m.in. nad opracowaniem części Zeszytów Technicznych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej dotyczącej prowadzenia zestawu kołowego na torze, mającą stanowić wsparcie merytoryczne dla eksploatatorów taboru tramwajowego.Badania zrealizowano w ramach projektu badawczego „Identyfikacja i modelowanie zjawisk nieliniowych w strefie kontaktu koła z szyną, celem opracowania nowego profilu koła tramwajowego” (LIDER/20/521/L-4/12/NCBR/2013), finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Bartosz Firlik
Tomasz Staśkiewicz
Politechnika Poznańska

Dodaj komentarz