PESA Bydgoszcz i PKN Orlen podpisały porozumienie o współpracy przy przygotowaniu dla przewoźników kolejowych oferty dostaw taboru wraz z dostawami wodoru i rozwiązaniami umożliwiającymi tankowanie pojazdów. Sygnowanie dokumentów miało miejsce w trakcie Międzynarodowych Targów Kolejowych InnoTrans w Berlinie.
Jednym z wydarzeń pierwszego dnia targów InnoTrans 2022 była prezentacja manewrowej lokomotywy wodorowej, wyprodukowanej przez PESA Bydgoszcz i PKN Orlen. Ponadto spółki pokazały mobilną stację tankowania.
W Polsce, podobnie jak w Europie, wdrażanie technologii wodorowych w transporcie szynowym zdecydowanie przyspiesza. Z punktu widzenia przewoźników kolejowych dla wprowadzenia do eksploatacji pojazdów szynowych zasilanych z ogniw wodorowych kluczowe znaczenie ma rozwiązanie kwestii dostaw wodoru oraz jego tankowania.
– Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestie tankowania wodoru. Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie – to jasny sygnał dla rynku – produkowane przez PESA pojazdy mają zapewnione dostawy wodoru – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes PESA.
O współpracy z bydgoskim producentem taboru kolejowego mówił przedstawiciel PKN Orlen.
– Rynek kolejowy stanowi dla nas bardzo atrakcyjny obszar wdrażania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. Zapotrzebowanie lokomotywy manewrowej wynosi dziennie 170 kg wodoru, natomiast pociągu aż 260 kg, czyli niemal tyle, ile dziewięciu autobusów. Wodór jest przyszłością kolei, to technologia, która będzie szybko się rozwijała, a my budując kompetencje w tym obszarze, będziemy do tego dobrze przygotowani – mówił Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.
Podpisane porozumienie zakłada długoterminową współpracę firm, które, zgodnie ze swoimi strategiami, zamierzają w swoich obszarach rozwijać technologie wodorowe. Współpraca, w sposób skoordynowany, a także długofalowy, umożliwi przygotowywanie ofert dla przewoźników pasażerskich, towarowych i operatorów intermodalnych, którzy zamierzają inwestować w bezemisyjny, wodorowy tabor szynowy. Dla tych potencjalnych klientów kluczowe znaczenie ma zagwarantowanie dostępu do wodoru, jako paliwa. Dotyczy to samych stacji tankowania, odpowiedniej klasy czystości wodoru, jak i logistyki jego transportu z hubów do stacji tankowania.
– Inwestujemy w odnawialne źródła energii, w tym wodór, ponieważ to przyszłość Grupy ORLEN. Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze cele biznesowe i dążenie do osiągniecia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, w efekcie których blisko połowa produkowanego przez nas wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. Współpraca z PESA Bydgoszcz to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego. Wykorzystując go w pełni, realnie przyczynimy się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Bezpośrednio wpłynie to na wzrost bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski – podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.