– Systematycznie realizujemy naszą strategię inwestycyjną, która zmienia kolej na lepsze i pozwala na stałe podnoszenie jakości oferowanych usług. 2023 rok przyniesie kolejne wzmacnianie naszego parku taborowego i zawarcie kontraktów, których efekty odczujemy już niedługo. W tak trudnym gospodarczo okresie nasze potężne inwestycje to także realne wsparcie dla polskiej branży kolejowej – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Nowe kontrakty w 2023 roku
Na 2023 rok PKP Intercity planuje również podpisanie kolejnych ważnych umów taborowych. Już w pierwszym kwartale podpisana zostanie z nowosądecką spółką Newag umowa na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych. Odbiory pierwszych jednostek planowane są na koniec bieżącego roku. Będą to pojazdy podobne do znanych i eksploatowanych przez PKP Intercity lokomotyw EU160 Griffin.
W tym roku podpisana zostanie także umowa na dostawę wyczekiwanych składów typu push-pull. Umowa zakłada zakup 38 siedmiowagonowych składów dwupiętrowych wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi.
Kolejnym istotnym kontraktem, który PKP Intercity chce podpisać w 2023 roku, jest umowa na dostawę 63 lokomotyw wielosystemowych, a prawo opcji, które będzie w niej zawarte, pozwoli przewoźnikowi rozszerzyć zamówienie o dodatkowe 32 jednostki.
W 2023 roku PKP Intercity planuje również rozstrzygnięcie największego w historii przewoźnika, pod względem liczby zamówionych jednostek, przetargu na zakup 300 nowych wagonów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 150 jednostek. Realizacja kontraktu wprowadzi nową jakość na tory, zarówno pod względem rozwiązań technicznych, jak i designu. Nowe wagony prodducent wyposaży w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Wśród nich będą między innymi ładowarki indukcyjne czy dodatkowa przestrzeń na bagaż zlokalizowana pod fotelami (w części wagonów). Nowo zamówione wagony wyróżnią się też nowym designem, który zapewni podróżnym większy komfort. Wnętrza będą miały nową malaturę o bardziej przytulnym i kameralnym charakterze. Przygotowany projekt to zestaw rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który staną się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity.
Wagony COMBO
Narodowy przewoźnik planuje też poszerzyć pulę wagonów COMBO. Po polskich torach jeździ już 60 jednostek tego typu, które spełniają różnorodne potrzeby podróżnych. Te wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, posiadają odpowiednio wyciszone wnętrza, a w środku znajdziemy przedziały rodzinne, dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku, część bezprzedziałową i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery. W 2023 roku PKP Intercity ogłosi przetarg na modernizację i modyfikację 50 kolejnych wagonów do standardu COMBO – PKP Intercity chce podpisać umowę jeszcze przed 2024 rokiem. Również w tym terminie spółka planuje zawrzeć kontrakt na wykonanie napraw na poziomie P5 40 wagonów Z1A/B.