W Gałkowie, na linii Koluszki – Łódź Widzew, powstanie nowe, bezkolizyjne skrzyżowanie torów z drogą powiatową nr 2911, która łączy Gałków Duży i Gałków Mały. Umowa, którą PKP PLK i Gmina Koluszki podpisały z wykonawcą, opiewa na 23 mln zł.
– Wiadukt kolejowy w Gałkowie to jedna z trzech inwestycji realizowanych w województwie łódzkim przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z projektu budowy bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych. Na sieci kolejowej z wykorzystaniem środków unijnych zrealizujemy 27 takich obiektów. Krajowy Program Kolejowy zapewnia zwiększenie komfortu podróży, oraz bezpieczeństwo przewozów kolejowych i transportu drogowego – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wykonawca zbuduje wiadukt kolejowy dla czterech torów linii Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Nowy obiekt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, którym przebiega droga między Gałkowem Dużym i Gałkowem Małym. Inwestycja obejmie też budowę układu drogowego. Przewidziano chodniki i ścieżki rowerowe. Wartość inwestycji to ok. 23,6 mln zł, dofinansowanie ze środków unijnych w ramach POIiŚ wyniesie ok. 11,4 mln zł. Planowane zakończenie prac w grudniu 2022 roku.
Bezpieczniej na skrzyżowaniu dróg i torów
Budowa wiaduktu kolejowego w Gałkowie wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują ten program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg. W województwie łódzkim do projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” zakwalifikowały się jeszcze dwie inicjatywy budowy skrzyżowań bezkolizyjnych. To wiadukt kolejowy w Andrespolu i wiadukt drogowy w Skierniewicach.
W całym kraju w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” o wartości 312,5 mln zł planowana jest budowa 25 obiektów, w tym 11 wiaduktów kolejowych, 11 wiaduktów drogowych, 2 przejścia dla pieszych pod torami i 1 wiadukt pieszo-rowerowy.
Bezpieczne skrzyżowania zrealizowano już w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych liniach m.in.: Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok i Warszawa – Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.