Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

PKP PLK przesuwają nad Narwią nowy most kolejowy [ZDJĘCIA]

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przesuwanie konstrukcji mostu kolejowego nad Narwią w Uhowie. Będzie to największa przeprawa na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica. W ramach poprawy bezpieczeństwa kolejowo-drogowego powstanie także 5 dwupoziomowych skrzyżowań.

Uhowo, mosty nad Narwią (fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)
Uhowo, mosty nad Narwią (fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)

Wkrótce most kolejowy nad Narwią w Uhowie trafi w docelowe miejsce. PKP PLK chce przesunąć konstrukcję o prawie 10 metrów w bok. Ważącą prawie 1500 ton kratownicową konstrukcję podniesie specjalny zestaw siłowników, a także pomp hydraulicznych.

Specjalistyczna operacja potrwa  kilkadziesiąt godzin. Wcześniej przez kilka miesięcy, w miarę postępu budowy, most był stopniowo nasuwany nad rzekę.

– Taka technologia prac umożliwia budowę dwóch bliźniaczych mostów kolejowych. Drugi most znajdzie się nad rzeką do końca tego roku – informują PKP Polskie Linie Kolejowe. – Następnie na obiektach układane będą tory, montowana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

 

Przeprawa nad Narwią liczyć będzie prawie 200 metrów. Pozwoli szybciej przejechać pociągom pasażerskim – te będą mogły osiągnąć prędkość do 200 km/h. Przez most przejadą także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton na oś.

Nowe wiadukty zapewnią bezpieczeństwo

Bezkolizyjne skrzyżowania zastąpią wszystkie przejazdy na odcinku CzyżewBiałystok, co zapewni bezpieczeństwo i wygodę kierowcom. Sprawniej pojadą pociągi – po zakończeniu wszystkich prac, a także uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, podróż z Białegostoku do Warszawy zajmie poniżej 1,5 godziny.

W najbliższym czasie rozpoczną się prace przy budowie nowych skrzyżowań dwupoziomowych. W lokalizacjach: Czyżew, Dąbrowa-Łazy, Jabłoń-Dąbrowa, Porośl-Kije – powstaną wiadukty drogowe. Zaś przy kolejowym przystanku Bojary – przejście pod torami.

Poza startującymi pracami, zaawansowane są już roboty na 19 obiektach inżynieryjnych – mostach, wiaduktach, a także przejściach pod torami. Tunele dla pieszych powstają między innymi na stacjach w Czyżewie i Szepietowie oraz przystanku Zielone Wzgórza w Białymstoku. Na stacji w Białymstoku także budowane jest przejście pod torami, a tuż obok powstaje zadaszenie przyszłych peronów. Postępują prace na nowym wiadukcie pomiędzy wsiami Barszczówka i Baciuty. Dotychczas oddane zostały do ruchu wiadukty nad torami w Szepietowie i Uhowie.

Rail Baltica w liczbach

Na odcinku CzyżewBiałystok zaplanowano budowę lub modernizację:

  • 17 wiaduktów drogowych
  • 8 wiaduktów kolejowych
  • 2 tuneli drogowych
  • 14 przejść podziemnych
  • 10 mostów kolejowych

PKP PLK realizują inwestycję w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku CzyżewBiałystok”. Jej wartość to prawie 3,4 mld zł. Wykonawca planuje zakończyć prace w 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe FacilityCEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.

Dodaj komentarz