Przewoźnik z Pomorza ogłosił przetarg na dostawę jednego fabrycznie nowego elektrycznego zestawu trakcyjnego, z opcją dostawy maksymalnie dziewięciu kolejnych. Postępowanie było poprzedzone wstępnymi konsultacjami rynkowymi, które spotkało się z dużym zainteresowaniem producentów z Polski, Europy, a nawet Azji. Oferty można składać do 5 lipca 2021 r.
Nowe pojazdy przeznaczone zostaną do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (linia kolejowa nr 250 zarządzana przez spółkę PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście) i dalej na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202 zarządzana przez PKP PLK S.A.). Pojazdy te mają także mieć możliwość obsługi linii kolejowych znajdujących się na Kaszubach (nr 248, 253, 214, 229 i 201 – po ich elektryfikacji).
Sytuację rozpisania przetargu de facto na jeden, a nie od razu na dziesięć pojazdów, tłumaczy rzecznik prasowy PKP SKM Tomasz Złotoś:
– mamy przyznane unijne dofinansowanie na zakup tych pojazdów (160 mln zł), które będziemy mogli wykorzystać, jeżeli kupimy je do końca 2023 roku. Warunkiem otrzymania unijnych środków jest uwzględnienie tego zakupu w umowie przewozowej na lata 2022-2026 zawartej w grudniu 2020 roku pomiędzy spółką PKP SKM w Trójmieście a organizatorem przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Organizator, który jest także współwłaścicielem naszej Spółki, dotychczas nie wyraził zgody na zmiany w umowie uwzględniające rozliczanie kupna tych pojazdów. Istnieje więc realne zagrożenie, że te środki przepadną. Wówczas, bez unijnego dofinansowania, kupimy jeden pojazd. Liczymy jednak, że nasi właściciele dojdą do porozumienia w sprawie sposobu sfinansowania zakupu pozostałych pojazdów. Chcemy im dać czas na negocjacje, ale tego czasu nie zostało zbyt wiele. Mamy świadomość, że zaprojektowanie oraz przeprowadzenie działań w zakresie certyfikacji i dopuszczenia pojazdów do ruchu musi trwać, dlatego już teraz uruchamiamy procedurę przetargową.
Przy korzystnym zakończeniu negocjacji i zakupie wszystkich pojazdów, pierwszy miałby zostać dostarczony najpóźniej do 20 miesięcy od daty zawarcia umowy, a kolejne miałyby być przekazywane nie rzadziej niż co dwa miesiące. Ostatni pojazd powinien być dostarczony do końca października 2023 r.
Zgodnie z parametrami technicznymi zamówione pojazdy powinny mieć do 150 m długości oraz minimum 340 miejsc siedzących i 560 stojących, czyli dwa razy więcej niż w obecnie używanych przez przewoźnika pojazdach EN57 AKM (180 miejsc siedzących i 280 stojących) oraz 31WE Impuls (170 miejsc siedzących i 215 stojących). 4 miejsca mają być specjalnie przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się (na wózkach). Oczekiwana wysokość podłogi to 960 mm, co jest standardem na linii 250 (PKP SKM). Pojazdy mają zapewniać możliwość bezpiecznego wsiadania z peronów o wysokości 300-960 mm. W każdym członie ma być co najmniej dwoje drzwi (z każdej strony) dla pasażerów – minimum 16 drzwi po każdej stronie pojazdu. Prędkość maksymalna z jaką powinien poruszać się pociąg to minimum 140 km/h. Pojazdy mają być także wyposażony m.in. w klimatyzację, monitoring, toalety, gniazda zasilające 230 V i USB, miejsca dla rowerów, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system zliczający pasażerów.