Pasażer

Podróż pociągiem a reklamacja. Jakie prawa przysługują pasażerom?

Wakacyjne podróże pociągami mają wiele zalet – są bezpieczne, komfortowe i pozwalają poznać Polskę z zupełnie innej strony. Zdarza się jednak, że podróż nie przebiega zgodnie z założonym planem. Co wtedy? Pasażerom przysługuje prawo do złożenia reklamacji.

Opóźnienia

Opóźnienia pociągów związane mogą być z kilkoma przyczynami, m.in. awarią infrastruktury kolejowej czy oczekiwaniem na przesiadających się z innego, opóźnionego pociągu, pasażerów.

Niezależnie od powodu, zgodnie z art. 17 rozporządzenia 1371/2007[1], gdy korzystamy z pociągów dalekobieżnych przysługuje nam odszkodowanie w wysokości:

  • 25 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,
  • 50 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

W rozporządzeniu 1371/2007 wyznaczono minimalny próg – 4 EUR, poniżej którego odszkodowanie nie jest wypłacane. Oznacza to, że jeśli 25 proc. lub 50 proc. ceny biletu jednorazowego nie przekroczy wartości 16 zł, to nasza reklamacja złożona na podstawie tych przepisów nie zostanie rozpatrzona pozytywnie.

W Polsce przepis ten ma obecnie zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz pociągów międzynarodowych w przejazdach pomiędzy krajami UE.

Zgodnie z ustawą Prawo przewozowe, podróżni wszystkich kategorii pociągów mogą ubiegać się o rekompensatę finansową związaną ze szkodą, jaką ponieśli w wyniku niepunktualnego dojazdu do stacji docelowej. W tym przypadku kluczowe jest udokumentowanie straty. Do reklamacji należy wówczas załączyć kopie rachunków potwierdzających związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy opóźnieniem pociągu a poniesioną szkodą.

Warto jednak pamiętać, że w tego typu sytuacjach przewoźnik rozpatruje sprawę uznaniowo. Oznacza to, że roszczenie może zostać odrzucone, obniżone lub uznane w całości. Co ważne, przewoźnik może uwolnić się od odpowiedzialności, jeśli opóźnienie pociągu nie wynikało z jego winy. Do tego typu sytuacji zaliczane są wypadki z udziałem osób postronnych bądź awarie infrastruktury kolejowej. Do zdarzeń nadzwyczajnych nie jest zaś kwalifikowany przypadek samoczynnej awarii taboru. Jedna rekompensata nie wyklucza drugiej.

W sytuacji, gdy przysługuje nam zwrot należności w wysokości 25 proc. lub 50 proc. ceny biletu jednorazowego (na podstawie przepisów unijnych), jej otrzymanie nie wyklucza możliwości ubiegania się o odszkodowanie z tytułu naprawy szkody na podstawie przytoczonych przepisów krajowych. Roszczenie o obie rekompensaty można zawrzeć w jednym wystąpieniu do przewoźnika. Przewoźnik nie może pomniejszać wypłaty należności z tytułu naprawy szkody o wysokość rekompensaty przyznanej na podstawie przepisów unijnych ani odwrotnie.

Więcej informacji na temat praw przysługujących pasażerom opóźnionych pociągów znajduje się na stronie UTK.

Inne niedogodności

Pasażer może ubiegać się o rekompensatę również w przypadku, gdy w pociągu zabraknie obiecanych udogodnień, w tym m.in. braku klimatyzacji lub wagonu gastronomicznego.

Dodaj komentarz