Niniejsza analiza sprowadza się do prześledzenia możliwości i uwarunkowań związanych z dwoma wiodącymi technologiami, tj. DSRC i C-V2X na obecnym etapie rozwoju.
Ryc. 1 Bezprzewodowe technologie V2X (Vehicle to Everything). Uproszczone porównanie technologii.
Skrócony przegląd rozwiązań technologicznych i wybrane aspekty biznesowe
W kontekście przyszłości, dobrym przykładem są tu implikacje wynikające z technologii 5G (tzw. telefonia piątej generacji), czy rozwiązania RSU (Roadside Unit). I tak np. technologia 5G będzie wykorzystywana, jako medium teletransmisyjne dla rozwiązań C-V2X, czyli pojazdy będą się komunikowały za pośrednictwem telefonii komórkowej. W przypadku DSRC komunikacja odbywa się za pomocą dedykowanej infrastruktury drogowej. Każde z tych rozwiązań jest zatem osadzone w konkretnych decyzjach ekonomicznych (a czasem politycznych), gdyż w jednym przypadku dany kraj lub region musi posiadać odpowiednią infrastrukturę telekomunikacyjną, natomiast w drugim, konieczna jest budowa dedykowanej infrastruktury drogowej (bramownic, światłowodów, dedykowanych urządzeń radiowych). Jakkolwiek na „tu i teraz” DSRC wydaje się prostsze, to nasuwa się pytanie, kto zapłaci za taką infrastrukturę dla setek tysięcy kilometrów dróg. W przypadku C-V2X można zadać podobne pytanie, co prawda innym decydentom, kto i na jakich zasadach zapłaci za telefonię 5G, i kiedy.
Ryc. 2. Etapy rozwoju technologii autonomicznych – cechy.
Źródło: https://www.sae.org/news/press-room/2018/12/sae-international-releases-updated-visual-chart-for-its-%E2%80%9Clevels-of-driving-automation%E2%80%9D-standard-for-self-driving-vehicles; dostęp: 12.2019
Prezentowane uproszczenie jest o tyle istotne, że w jasny sposób przedstawia odpowiedzialność kierowcy i odpowiedzialność systemu (na ostatnim etapie przekazanie pełnej odpowiedzialności za prowadzenie pojazdu technologii, bez udziału człowieka).
Standardy. Komunikacja pomiędzy pojazdem a wszystkim (V2X) polega na przekazywaniu informacji z pojazdu do dowolnego urządzenia / podmiotu, który może mieć wpływ na pojazd, i odwrotnie. Jest to system komunikacji samochodowej, który obejmuje inne bardziej specyficzne rodzaje komunikacji, takie jak V2I (pojazd-infrastruktura), V2N (pojazd-sieć teleinformatyczna), V2V (pojazd-pojazd), V2P (pojazd-pieszy), V2D (pojazd do urządzenia) i V2G (pojazd do sieci).
Głównymi motywacjami V2X są: bezpieczeństwo na drodze, wydajność ruchu i oszczędność energii.
Istnieją dwa rodzaje technologii komunikacyjnej V2X w zależności od zastosowanej technologii bazowej:
- oparte na sieci WLAN, oraz
- oparty na sieciach komórkowych.
DSRC (ang. Dedicated short-range communications), znany także w Europie, jako ITS-G5 jest standardem opartym na dedykowanej infrastrukturze drogowej.
Komunikacja V2X w DSRC wykorzystuje technologię WLAN i działa bezpośrednio między pojazdami i pojazdami (V2V) oraz infrastrukturą drogową (V2I), które tworzą połączenie sieciowe ad-hoc, gdy dwa nadajniki V2X znajdują się w swoim zasięgu. Sieć WLAN szczególnie dobrze nadaje się do komunikacji V2X ze względu na małe opóźnienie. W sieci takiej przekazywane są komunikaty znane jako Wiadomości kooperacyjne (CAM) oraz inne związane z bezpieczeństwem, środowiskiem i in.