– Ogłosiliśmy przetarg na jeden z odcinków słynnego projektu „Podłęże-Piekiełko”. Dzięki tej inwestycji skrócimy przejazd pociągów z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na kolejne odcinki, w tym w okolicach Gdowa. Chcemy jednoznacznie uciąć wszelkie spekulacje – mamy zabezpieczone pieniądze, przystępujemy do działań. Ponadto ogłosiliśmy dwa przetargi na wielomiliardowe zadania na Pomorzu oraz Podkarpaciu. Rozwijamy polską kolej – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
– Ogłoszone trzy przetargi o szacunkowej kwocie ponad 6 mld zł to zadania, które poszerzą możliwości podróżowania koleją – zarówno tą dalekobieżną, jak i regionalną. Stawiamy na inwestycje, które przyniosą wymierny efekt dla pasażerów oraz przewoźników. Jesteśmy zorientowani na efekty, a ogłoszone przetargi pokazują siłę i dobrą kondycję spółki – dodał Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowoczesna kolej z Trójmiasta do Słupska
Przetarg na realizację prac na trasie Gdynia – Lębork to kolejny etap inwestycji na linii kolejowej nr 202, łączącej województwo pomorskie z zachodniopomorskim. W ramach inwestycji przebudowane zostaną wszystkie przystanki i stacje na trasie: Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych. Zapewnione zostaną wygodne dojścia także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną także nowe przystanki o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.
Na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Lepszą przepustowość trasy i dojazdy do aglomeracji trójmiejskiej zapewnią drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250. Prace obejmą również przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych na odcinku 55 km, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń, skróci się czas podróży między miastami o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h, w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS.