Budowa nowej linii tramwajowej, zakup pierwszych autobusów elektrycznych, zakończone modernizacje torowisk przy ul. Broniewskiego i Bydgoskiej, rozpoczęcie modernizacji przy ul. Warneńczyka – rok 2022 w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Toruniu upłynął pod znakiem realizacji zleconych przez Gminę inwestycji, zmierzających do bardziej ekologicznego, nowoczesnego i komfortowego transportu miejskiego.
To nie był łatwy rok dla komunikacji miejskiej. Wybuch wojny w Ukrainie, rosnące ceny paliw i prądu wpłynęły na funkcjonowanie transportu publicznego i wymusiły oszczędności. Był to jednak także niezwykle intensywny okres prac inwestycyjnych. Najważniejsze związane były w 2022 r. z realizacją projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Budowa nowej linii tramwajowej
Oczywiście największym zadaniem projektu jest budowa nowej linii tramwajowej na północ Torunia. Będzie ona przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego. I choć prace wiążą się obecnie dla mieszkańców z wieloma utrudnieniami, wyraźnie widać już ich efekty. Najbardziej zaawansowane, bo aż w 82%, są prace na odcinku A (od przejazdu kolejowego, ul. Polnej, Ugory do Watzenrodego). Na odcinku B (od pl, NOT do ul. Inżynierskiej) zaawansowanie robót sięga 66%. 14 października 2022 r. Miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji podpisało umowę z wykonawcą, firmą Balzola na przedłużenie nowej linii i zakończenie jej pętlą na ul. Heweliusza. Jest to możliwe dzięki pozyskanemu przez Miasto dodatkowemu dofinansowaniu w wysokości 25 mln zł. Dzięki budowie obu etapów nowej linii tramwajowej w Toruniu przybędzie ok. 12,9 tys. metrów toru pojedynczego torowiska. Z tego 5,2 tys. metrów toru pojedynczego zostanie wybudowana w technologii zielonego torowiska. Wzdłuż linii powstanie 27 platform przystankowych, z czego 10 będzie miało formę zielonych przystanków. Koszt budowy całej linii wyniesie łącznie ponad 213 mln zł brutto. Prace powinny się zakończyć w połowie 2023 r.
Zielone tory na Bydgoskiej
W ramach projektu BiT-City II w 2022 r. we wrześniu zakończone zostało kolejne zadanie: modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu ul. Bydgoskiej. Obecnie jest ono bezpieczne, przyjazne dla pasażerów, kierowców i pieszych, zielone i ekologiczne. Zmodernizowany odcinek niemal w całości stał się nowym zielonym torowiskiem. Nie ma go tylko w miejscach przystanków i przejazdów drogowo-torowych. Łącznie zielone torowisko liczy blisko 8000 m². Podczas modernizacji pod uwagę wzięto także kwestię bezpieczeństwa: zmodernizowano trzy sygnalizacje świetlne wzbudzane przez tramwaj, na skrzyżowaniach powstały wyniesione przejścia dla pieszych lub przejścia i przejazdy dla rowerzystów jako alternatywa dla sygnalizacji. Ponadto na części skrzyżowań wprowadzono zawężenia jezdni, odgięcia toru jazdy oraz obszary wyłączone z parkowania. Koszt prac to ok. 38,7 mln zł brutto.
Modernizacja torowiska na Warneńczyka
W lipcu ruszyły prace związane z kolejnym zadaniem w ramach projektu BiT-City II – modernizacją torowiska tramwajowego w ciągu ul. Warneńczyka, ks. Gogi i Kościuszki. W efekcie w kwietniu 2023 r. torunianie zyskają odnowione tory i przystanki z systemem informacji pasażerskiej oraz nowy, bezpieczniejszy układ drogowy. W sumie prace obejmują modernizację prawie 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym. Dużą zmianą będzie przebudowa skrzyżowania na dwupasmowe rondo turbinowe. To rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo na tym obszarze. Ponadto wyremontowane zostaną chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca postojowe. Koszt prac to niespełna 25 mln zł brutto.
Zakup taboru
Projekt BiT-City II to nie tylko prace inwestycyjne, ale również zakup taboru. Na początku roku do Torunia dotarły ostatnie dwa z pięciu zakupionych przez Miasto za pośrednictwem MZK w ramach projektu nowoczesnych tramwajów z bydgoskiej Pesy. Nowe tramwaje są 30-metrowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Mają biletomaty, system zapowiedzi głosowych i wizualnych przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe. Koszt zamówienia to ok. 46,4 mln zł brutto.