Tramwaje Wywiady

Roman Vybiral: Przyszedł czas, by zaistnieć na rynku odkuwek do tramwajów [WYWIAD]

Kuźnia Ostrów Wielkopolski Sp. z o.o. wywodzi się z kolejowych zakładów założonych w 1920 r. W obecnym kształcie funkcjonuje od 2017 r., kiedy to dołączyła do grupy kapitałowej MSV Metal Studenka a.s. – europejskiego lidera na rynku komponentów i odkuwek do przemysłu kolejowego. Od 1 marca 2020 r. KOW razem z MSV jest także częścią silnej grupy kapitałowej Moravia Steel Trinec. O potencjale ostrowskiego przedsiębiorstwa i ofercie przygotowanej dla branży tramwajowej, powiedział nam Prezes Zarządu Roman Vybiral.

Z Waszego zakładu pochodzi szereg komponentów nieodzownych dla budowy pojazdów szynowych, a dokładnie co wykuwa się w ostrowskiej kuźni?

Kuźnia Ostrów Wielkopolski specjalizuje się w odkuwkach stalowych na potrzeby przemysłu kolejowego. Dlatego najważniejszą część naszego portfolio stanowią przede wszystkim komponenty pojazdów szynowych, takie jak sprzęgi śrubowe, urządzenia cięgłowe i części podwozia, nadwozia oraz układu hamulcowego. Produkujemy także osie do lokomotyw i innych pojazdów trakcyjnych. Kujemy zarówno w matrycach, jak i swobodnie.

Czym chcielibyście zainteresować branżę tramwajową?

Od dłuższego czasu jesteśmy obecni na rynku osi kolejowych i przyszedł czas, aby zaistnieć także na rynku odkuwek do tramwajów i innych tego typu pojazdów. Widzimy szczególnie duży potencjał na polu osi do pojazdów tramwajowych, ale także interesuje nas produkcja komponentów i podzespołów do podwozia i układu hamulcowego tramwajów.

Jakie firmy korzystają z Waszych produktów i gdzie trafiają tworzone przez Was komponenty?

Nasza baza danych klientów obejmuje firmy z całej Europy. Są to zarówno koleje państwowe, takie jak PKP, DB, CD itp., jak i prywatni właściciele wagonów i przewoźnicy kolejowi. Drugą grupę naszych klientów stanowią producenci wagonów kolejowych oraz warsztaty naprawcze i remontowe oferujące przeglądy, naprawy i modernizacje taboru szynowego. Pozostali nasi klienci to przedsiębiorstwa działające na polu infrastruktury kolejowej oraz spora liczba firm spoza branży kolejowej.

Tak szeroki zakres produkcji wymaga zaawansowanego zaplecza technicznego, które daleko wykracza poza kojarzący się z kuźnią młot i kowadło.

Dysponujemy bardzo szerokim zapleczem technicznym obejmującym zarówno młoty do kucia matrycowego, jak i swobodnego. Posiadamy także własne urządzenia do obróbki cieplnej i mechanicznej naszych odkuwek. Samodzielnie projektujemy i wytwarzamy narzędzia konieczne w naszym procesie produkcyjnym. Można powiedzieć, że jesteśmy samowystarczalni w pełnym zakresie naszej działalności. Oczywiście optymalne wykorzystanie tych atutów jest możliwe tylko dzięki doświadczeniu i fachowej wiedzy naszej załogi.

Poza gotowymi wyrobami Wasza działalność obejmuje także naprawy i regenerację podzespołów pojazdów szynowych?

Usługi naprawy i regeneracji komponentów pojazdów szynowych stanowią istotną część naszego biznesu. Specjalizujemy się w regeneracji resorów wagonowych, które są powszechnie stosowane w znacznej ilości wagonów towarowych kursujących w Polsce. Dlatego ten element naszej działalności biznesowej jest bardzo obiecujący i w związku z powyższym podjęliśmy także stosowne inwestycje, aby sprostać zapotrzebowaniu rynku.

Miesiąc temu minął rok od otwarcia nowej linii produkcyjnej odkuwek stalowych. Można powiedzieć, że inwestycja rozpoczęła nowy etap w historii zakładu?

Nasza inwestycja w nową, kompleksową linię produkcyjną do kucia dużych odkuwek matrycowych jest z całą pewnością kluczowym etapem w rozwoju firmy. Do momentu uruchomienia tej linii byliśmy w pewnym stopniu ograniczeni przepustowością starych agregatów, co z jednej strony utrudniało nam pełne wykorzystanie naszego potencjału, a z drugiej uniemożliwiało nam wyjście naprzeciw zapotrzebowaniu rynku. Obecnie możemy stwierdzić, że dzięki nowej linii produkcyjnej osiągnęliśmy optymalną wydajność, dostosowaną zarówno do naszych możliwości produkcyjnych, jak i wymagań rynkowych.

Warto zaznaczyć, że korzystacie z własnego laboratorium. Jakie badania prowadzicie?

Nasze laboratorium badawcze jest certyfikowane wg normy EN 17025 w pełnym zakresie badań koniecznych do naszej produkcji, tzn. badań nieniszczących MT, PT, UT, badań mikrostruktury stali oraz badań właściwości mechanicznych materiałów wsadowych i gotowych produktów. Poza pracą na potrzeby wewnętrzne nasze laboratoriom oferuje także usługi badań dla podmiotów zewnętrznych.

Dodaj komentarz