W Korei Południowej ruszyła właśnie nowa inwestycja. Prezydent kraju uczestniczył w uroczystym wmurowaniu kamienia węgielnego pod budowę nowej linii kolejowej. Trasa stanie się przedłużeniem już istniejącego połączenia Seul – Chuncheon, by uzyskać dojazd do Sokcho.
Duża i kosztowna inwestycja
Linię pomiędzy Chuncheon i Sokcho obsłużą składy działające w ramach kolei dużych prędkości. Jako w pełni zelektryfikowana infrastruktura umożliwi szybkie i ekologiczne podróżowanie z prędkością do 260 kilometrów na godzinę. Dzięki temu czas podróży skróci się o 80 minut (w porównaniu do tradycyjnego przemieszczania się transportem drogowym) – przejazd będzie trwał godzinę i niecałe 40 minut.
Projekt zakłada przebieg linii głównie pod ziemią. W ten sposób pociągi przejeżdżające tunelami podziemnymi nie zostaną narażone na zmienne warunki pogodowe (a zwłaszcza śnieżyce nawiedzające ten teren), które mogłyby przyczynić się do nieplanowanych awarii i opóźnień składów. Inwestycja pozwoli nie tylko usprawnić przemieszczanie się mieszkańców, ale też wpłynie na ogólny rozwój gospodarczy i turystyczny regionu Gangwon.
Wstępne plany rozbudowania infrastruktury kolejowej na tym obszarze pojawiły się już w 2016 roku, ale o pomyśle mówi się od ponad 30 lat. Projekt pozostawał jednak w tym czasie zamrożony i dopiero w ostatnim czasie przyjęto go jako zasadny i opłacalny. Trasa KDP połączy wschodni i zachodni brzeg państwa. Region ten, jako przygraniczny, nie był do tej pory odpowiednio wykorzystany. Zgodnie z zapewnieniami władz jest to obszar wyjątkowo ciekawy turystycznie.
Już teraz budowa linii Chuncheon – Sokcho określa się mianem jednej z najistotniejszych tras kolejowych na tym obszarze. Rozciągnie się na długości 93,7 kilometra, a po drodze postawionych zostanie pięć stacji kolejowych:
- Yanggu,
- Inje,
- Baekdam,
Według szacunków koszt budowy zamknie się w kwocie około 2,4 biliona wonów (w przeliczeniu jest to 1,7 miliarda dolarów amerykańskich).
Rozbudowa trasy kolei dużych prędkości potrwa prawdopodobnie do 2027 roku.