Mieszkańcy Beroun w środkowych Czechach już za dwa lata będą mogli skorzystać z nowego, całkowicie zmodernizowanego dworca kolejowego. Prace budowlane rozpoczęły się w minionym tygodniu.
– Rozpoczęcie przebudowy budynku dworca w Beroun to kolejny przykład wielkiej inwestycji, jakiej dokonano w kolejnictwie w ostatnich latach. Obecnie w samym regionie środkowoczeskim prowadzone są prace remontowe budynków dworcowych za łączną sumę 374,4 mln koron. Największą inwestycją jest dworzec w Beroun. Tam prace kosztować będą 288 mln koron. Roboty trwają także w: Mnichov Hradiště, Křivoklát i Lysá nad Labem.
Prace remontowe prowadzi BAL stavební společnost. Obejmują one nową elewację i jej izolację, nowy dach, wymianę okien i drzwi, modyfikację powierzchni ścian i sufitów oraz nowe podłogi, a także wymianę drzwi wewnętrznych. W hali odjazdów nastąpią duże zmiany w układzie – miejsce zmienią kasy biletowe. Powstaną także nowe lokale handlowe.
– Stacja Beroun jest drugą najbardziej ruchliwą stacją, z której codziennie korzysta około sześciu tysięcy pasażerów. Chcemy zapewnić im odpowiedni komfort i zrewitalizować cały budynek – powiedział Jiří Svoboda, Dyrektor Generalny Zarządu kolei, dodając, że przebudowa będzie przebiegać etapami. Dworzec będzie zatem dostępny dla pasażerów, choć w ograniczonym trybie.
Prace przewidują instalację nowych instalacji wodno-kanalizacyjnych oraz grzewczych. Budynek dworca zostanie na nowo wyposażony w system chłodzenia i wymiany powietrza. Prace budowlane dotyczyć będą również kondygnacji podziemnych, w których na nowo uszczelnione zostaną ściany. Remont przejdą piwnice. Ze ścian usunięta zostanie wilgoć. Docelowo obiekt wyposażony zostanie również w nowoczesny system monitoringu i informacji.
Całkowity koszt inwestycji w Beroun to 288 milionów koron. Unia Europejska będzie współfinansować projekt z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Środowisko 2014-2020 w ramach celu szczegółowego „Zmniejszenie energochłonności budynków użyteczności publicznej i zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii”. Wkład UE może osiągnąć nawet prawie 18,9 mln koron czeskich. Finansowanie krajowe zapewni Państwowy Fundusz Infrastruktury Transportowej.