Pierwsze części drugiej tarczy TBM, która wydrąży tunel kolejowy w Łodzi, przyjadą do miasta w marcu. Elementy prawdopodobnie zostaną przetransportowane statkiem przez rzekę Ren i Morze Bałtyckie. PKP PLK potwierdziły u producenta przygotowanie maszyny.
Duża tarcza ma około 115 m długości ponad 13 m średnicy. Produkowana jest w niemieckiej firmie Herrenknecht w Schwanau. To właśnie tam przedstawiciele PKP PLK dokonały odbioru prac związanych z maszyną.
– Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają zapewniony specjalistyczny sprzęt, dwie tarcze TBM do realizacji projektu związanego z budową tuneli w Łodzi, czyli udrożnieniem Łódzkiego Węzła Kolejowego i tworzeniem nowych możliwości podróży w Polsce – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Tarcza waży 1560 ton i ma średnicę 13,04 m. Wydrąży ona dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km i średnicę 12,7 metrów. Wykona go największa maszyna TBM, jaka pracowała do tej pory w Polsce. Dotychczas największą średnicę (12,6 m) miała tarcza, która drążyła tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Po odbiorze maszyny, kolejnym etapem jest demontaż i transport poszczególnych jej części. Pierwsze elementy dotrzeć mogą do Łodzi w marcu. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Z uwagi na duży rozmiar tarczy część jej elementów będzie transportowana do Polski statkiem – najpierw rzeką Ren, potem Morzem Bałtyckim – a następnie nocą ciężarówkami do Łodzi. Przewóz fragmentów maszyny będzie wymagał sprawdzenia i przygotowania dróg. Za cały proces będzie odpowiedzialna specjalistyczna firma. Zakończenie transportu wszystkich elementów spodziewane jest w kwietniu.
Umiejscowiona na przodzie maszyny tarcza obraca się 3 razy na minutę. Jej zadaniem jest rozdrabnianie gruntu. Materiał na bieżąco jest wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest obudowywana. Dziennie TBM może wydrążyć ok. 10 m tunelu.
Komora startowa dla dużej tarczy TBM powstaje w Łodzi pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy zakończenie budowy komory ma nastąpić w czerwcu. Następnie zacznie się drążenie tuneli.
Kilka tygodni temu do Łodzi dotarły wszystkie elementy pierwszej tarczy. O szczegółach pisaliśmy tu: