global Inwestycje Tramwaje Wydarzenia

Škoda Transportation zaprezentowała nowe tramwaje dla Pragi [WIZUALIZACJE]

O inwestycji mówi także Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny DPP Petr Witowski.

– Wzorem innych przetargów, do zamówienia publicznego na zakup aż 200 nowych tramwajów podeszliśmy z najwyższą starannością. Zostało ono poprzedzone wstępnymi konsultacjami rynkowymi, a wybrana forma negocjacji pozwoliła nam określić z oferentami wymagania dotyczące pojazdów i sprawdzić, czy są oni w stanie wyprodukować je w wymaganym czasie i zgodnie z wymaganymi specyfikacjami technicznymi. Oparliśmy je na naszym wieloletnim doświadczeniu w eksploatacji tramwajów przegubowych 14T i 15T. Zwycięzcę udało nam się wyłonić zgodnie z harmonogramem w ciągu roku od ogłoszenia zamówienia, bez żadnych przeszkód i odwołań do ÚOHS.

 

Dopracowanie szczegółów

Umowę ze zwycięzcą przetargu podpisano pod koniec 2023 roku. Jak informuje Witowski, zespoły robocze obu stron pracują obecnie nad dopracowaniem szczegółów technicznych dokumentacji produkcyjnej.

– Jestem głęboko przekonany, że produkcja i dostawy nowych pojazdów będą kontynuowane zgodnie z harmonogramem. Pierwsi pasażerowie będą mogli przejechać się nowym tramwajem w ramach próbnej eksploatacji już w przyszłym roku. Pierwszych 20 pojazdów powinniśmy odebrać nie później niż 2 grudnia 2025 r., a drugą dwudziestkę do 31 grudnia 2026 r. Opcja pozwala na zakup nawet o 160 pojazdów więcej i stopniową wymianę znacznej części obecnego taboru wysokopodłogowego, jeśli uda nam się pozyskać finansowanie zakupu w HMP. Gdybyśmy w pełni wykorzystali kontrakt, dostawa ostatniego samochodu nastąpiłaby w 2032 roku – komentuje szczegóły zamówienia publicznego i zawartą umowę Petr Witowski, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny DPP .

 

Za niespełna miesiąc minie pięć lat od dostawy do Pragi ostatniego tramwaju 15T.

– Spłacamy to zamówienie do dziś. W tym roku przekażemy ostatnią transzę w wysokości ok. 800 mln koron i ostatecznie rozliczymy finansowo kontrakt na modernizację taboru tramwajowego DPP. Otwiera to przed nami nowe możliwości inwestycji w kolejne tramwaje – mówi Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP – Surface.

 

Škoda Transportation opracowała i przygotowała tramwaj, który jest nie tylko technicznie dostosowany do wymagającego ruchu na praskich ulicach, ale także wpisuje się w ogólny wygląd miasta. Pojazd podniesie ogólne wrażenie podróżowania.

– Największą zaletą z punktu widzenia pasażerów jest z pewnością kontynuacja trendu pojazdów w pełni niskopodłogowych, klimatyzowanych pojazdów. Mieszkańcy Pragi wygodniej wsiądą i wysiądą z pojazdów, umożliwi to nie tylko niska podłoga, ale także przestronne wnętrze. Po wielu latach ponownie odświeżyliśmy wyposażenie tramwaju o hamulec elektromechaniczny – charakteryzuje się on niższymi kosztami utrzymania i jest bardziej przyjazny środowisku niż hamulce hydrauliczne – podsumowuje Tomáš Ignačák, Wiceprezes Zarządu i Prezes Regionów CZ&SK i Środkowo-Wschodnich w Grupie Škoda .

 

Wprowadzenie hamulca elektromechanicznego było możliwe dzięki znacznemu postępowi technologicznemu i rozwojowi płynności sterowania napędów, a zwłaszcza silników.

– Jesteśmy już w stanie regulować płynność hamowania silnikiem, aż do całkowitego zatrzymania pojazdu, likwidując w ten sposób pierwotny brak hamulca mechanicznego i jednocześnie osiągając zdecydowanie najlepsze na rynku wartości w zakresie odzysku energii, i tym samym koszty operacyjne – dodaje Tomáš Ignačák.

System antykolizyjny

Ze względu na rosnące wymagania w zakresie bezpieczeństwa każdy nowy tramwaj będzie wyposażony w system antykolizyjny Škody, którego celem jest zmniejszenie prawdopodobieństwa kolizji w ruchu drogowym. W tym celu wykorzystuje połączenie podwójnej technologii LiDAR i kamery HD oraz precyzyjnej lokalizacji za pomocą zarejestrowanych w trybie offline map HD i odometrii. Taka konfiguracja pozwala systemowi stworzyć wirtualny tunel jezdny, w którym tramwaj może wykrywać przeszkody z dokładnością do 10 cm, zapewniać wczesne ostrzeganie, minimalizować fałszywe ostrzeżenia i w porę uruchamiać hamulec awaryjny. System antykolizyjny pomoże w ten sposób zapobiec poważnym wypadkom i szkodom dla zdrowia i pojazdów.

Zrównoważona technologia hamowania

Tramwaj Škoda ForCity Plus 52T dla Pragi jest wyposażony w elektromechaniczny układ hamulcowy. Hamulce elektromechaniczne zapewniają prostą obsługę i konserwację, oszczędność oleju i niskie koszty eksploatacji. Będzie działać tylko jako hamulec awaryjny, blokujący i rezerwowy. Elektrodynamiczny hamulec silnika, będący częścią napędu i silnika, zapewnia dokładniejszą i szybszą reakcję oraz lepszą kontrolę płynności hamowania. Zaletą tego rozwiązania jest niższy poziom hałasu i maksymalne możliwe wykorzystanie rekuperacji do momentu zatrzymania. Energia uzyskana w drodze rekuperacji zostanie wykorzystana przede wszystkim na obsługę i eksploatację pojazdu, bądź też wróci do sieci i zostanie wykorzystana przez inny pojazd. Przyczynia się to do wyższej efektywności energetycznej i niższego całkowitego zużycia energii. Ponadto zmniejsza się zużycie samych hamulców i infrastruktury torów.

Dodaj komentarz