Pierwszy z 60 nowoczesnych wagonów Lajkonik II dotarł do Krakowa. Tym samym firma Stadler rozpoczęła dostawy nowych tramwajów do stolicy Małopolski. Ostatni pojazd dotrze do miasta do końca 2023 r.
Nowoczesny wagon tramwaju Lajkonik II dojechał na teren zajezdni Podgórze w poniedziałek 30 maja. Producent, do przetransportowania składu, zorganizował specjalną lawetę.
Zanim pojazd zostanie dopuszczony do ruchu i zacznie wozić pasażerów musi przejść badania i przejazdy niezbędne do uzyskania homologacji. Będą to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych.
O nowych tramwajach
Nowe tramwaje to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewnią szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejszy ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą. Producent zapewnił także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich w porównaniu do wcześniej zamawianych wagonów. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących.
Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących.
Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania, a także w porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.
Dostawy tramwajów
Dostawy 60 tramwajów są kontynuacją poprzedniego projektu, dzięki któremu mieszkańcy zyskali 50 Lajkoników. Dwa tramwaje z zamówionych 60 będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na tych trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna. Podobne rozwiązanie wykonawca zastosował w poprzedniej serii 50 Lajkoników.
Producent wyposażył dwa tramwaje z tej dostawy w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem. Rozwiązanie to Kraków wdrożył jako pierwsze miasto w Polsce. Pozostałe wagony mają instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości.