Wywiady

Stawiamy na nowoczesne technologie i współpracę

WB: Specyficzny w naszym województwie jest podział zadań w transporcie pasażerskim. Mamy konkurencję w postaci innego przewoźnika, który realizuje przewozy trakcją spalinową na liniach niezelektryfikowanych. My prowadzimy przewozy pojazdami przystosowanymi do trakcji elektrycznej. W ramach projektu BiT City dysponujemy nowoczesnym taborem, zakupionym przez UM Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W początkowej fazie projektu jeździliśmy nowoczesnymi Elfami jedynie na trasie Bydgoszcz Gł. – Toruń Wschód – Bydgoszcz Gł. Jednakże w związku z zapotrzebowaniem społecznym i popularnością nowych pojazdów w uzgodnieniu z UM rozszerzyliśmy przewozy o trasy do: Nakła, Jabłonowa Pomorskiego i Włocławka. Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że pasażerowie doceniają to, że do Gdyni jeździmy nowoczesnym, klimatyzowanym taborem, przystosowanym także do przewozu osób niepełnosprawnych.

RK: J ak w ygląda s truktura O ddziału? Ilu pracowników Państwo zatrudniają?

WB: W struktury Oddziału wchodzą między innymi dwie Sekcje: Sekcja Drużyn Pociągow ych oraz Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego. Atutem Oddziału jest bardzo dobrze rozwinięte zaplecze techniczne. Na stacji Toruń Kluczyki zlokalizowana jest hala warsztatowa o powierzchni około 18 tys. metrów kwadratowych. Niebawem utworzona zostanie tam nowoczesna malarnia, która będzie świadczyć usługi przede wszystkim na potrzeby własne Spółki oraz dla kontrahentów zewnętrznych. Stawiamy na nowoczesne technologie. Pozwoli nam to na ciągłe podnoszenie jakości oferowanych usług.

RK: Jakim taborem i zapleczem Państwo dysponują?

WB: Sytuacja firmy zmieniła się znacząco w momencie, gdy większość udziałów Spółki przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu (50 proc. i jeden udział), wspierając ją ogromnym zastrzykiem finansowym w kwocie 770 mln zł. Umożliwiło to przeprowadzenie szeregu inwestycji, jak np. modernizacja i zakup nowoczesnego taboru, spełniającego wszystkie normy Unii Europejskiej. Dzięki temu Oddział Kujawsko-Pomorski posiada sześć pojazdów typu Elf wyprodukowanych w PESA Bydgoszcz. Wkrótce pojawią się kolejne nowe pojazdy. W nowym rozkładzie jazdy będziemy przewozić dodatkowo czterema nowoczesnymi składami typu EN-76 będącymi własnością Spółki. Niebawem jako Oddział będziemy w pełni dysponowali nową flotą taborową oraz zmodernizowaną.

RK: Ile pasażerów Państwo przewożą? Jakie trasy cieszą się największą popularnością?

WB: Przez pierwsze półrocze 2017 r. przewieźliśmy ponad 2,1 mln osób, co stanowi wzrost o 3 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Największą popularnością cieszą się trasy, przy których równolegle nie przebiega droga kołowa. W województwie kujawsko-pomorskim są to trasy: Bydgoszcz – Laskowice, BydgoszczToruń, Bydgoszcz – Wyrzysk Osiek, ToruńWłocławek, Toruń – Jabłonowo Pomorskie, Inowrocław – Mogilno.

RK: Na koniec proszę opowiedzieć o Państwa planach na najbliższą przyszłość.

WB: Tak jak wspomniałem wcześniej, cieszy nas bardzo, że praktycznie od nowego roku 50 proc. taboru to tabor nowej generacji, a pozostała część to tabor w pełni zmodernizowany, posiadający m.in. nowoczesny system informacji pasażerskiej, system monitoringu wewnętrznego oraz zewnętrznego (co znacząco poprawia bezpieczeństwo pasażerów) oraz nowe, ergonomiczne siedzenia, w całości przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Bardzo ważnym ogniwem jest także nasze zaplecze techniczne. Trwa proces doinwestowania tego zaplecza w maszyny i urządzenia nowej generacji. Technologicznie musimy być przygotowani do procesów utrzymania nowoczesnego taboru, co ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo realizowanych przez nasz Oddział przewozów. Ma to również wpływ na rozwój naszej działalności utrzymaniowej i naprawczej dla innych przewoźników kolejowych. Z uwagi na zapewnienie nowych kadr nawiązaliśmy kontakt z Technikum Kolejowym w Bydgoszczy i poprzez realizowanie praktyk zawodowych staramy się zachęcić młodych i otwartych ludzi do współpracy.

Dodaj komentarz