Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Studencie, zaktualizowałeś swoją legitymację?

Gdy nie masz ważnej legitymacji…

– Podróżny bez ważnej legitymacji nie będzie mógł korzystać z ulgi ustawowej – przypomina Urząd Transportu Kolejowego. – Podczas kontroli biletów przewoźnik ma prawo do naliczenia mu opłaty dodatkowej w wysokości 40-krotności ceny najtańszego biletu normalnego. W takiej sytuacji można ubiegać się o zwrot dodatkowo poniesionych kosztów lub umorzenie wezwania do zapłaty na zasadach wynikających z prawa przewozowego. Oznacza to, że w terminie 7 dni od daty przejazdu trzeba udokumentować przewoźnikowi, na drodze pisemnej reklamacji, uprawnienie do ulgowego przejazdu.

 

Do reklamacji (w tym odwołania od wezwania do zapłaty) należy załączyć potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię legitymacji studenckiej z prolongatą do 31 marca 2022 r. oraz dowód wniesienia opłaty manipulacyjnej i – odpowiednio – kopię biletu lub numer wezwania do zapłaty. Potwierdzenie zgodności dokumentu z oryginałem można uzyskać w kasie biletowej danego przewoźnika lub u notariusza. Wysokość opłaty manipulacyjnej jest podawana przez przewoźników w ich cennikach.