Ruszyły prace związane z opracowaniem sygnalizacji nowej generacji, która zostanie w przyszłości wdrożona w metrze w Singapurze. Nad projektem pracują firmy SMRT Trains (z Singapuru) oraz francuski koncern elektroniczny Thales. Wszystko po to, by wdrożyć bardziej ekologiczne rozwiązania technologiczne dla transportu szynowego.
Zerowa emisyjność w Singapurze
Transport szynowy w Singapurze dąży do osiągnięcia zerowej emisyjności maksymalnie do 2050 roku. Ma w tym pomóc inicjatywa pod nazwą „The Next-Generation Green CBTC Project”. Pozwoli ona realizować przejazdy pociągami metra ekologicznie i bezpiecznie.
Podstawowym celem tego projektu jest znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przy jednoczesnym efektywniejszym wykorzystaniu zasobów pochodzących z trakcji – zgodnie z założeniami wykorzystanie może spaść nawet o 15%. Inicjatywa pozwoli na unowocześnienie najstarszych linii w singapurskiej sieci (określanych jako NSEWL).
Współpraca między dwoma podmiotami
SMRT Trains opracował systemy Mass Rapid Transit (MRT), które już teraz dostosowane zostały do pracy na zasobach trakcyjnych, które są doskonałą, ekologiczną alternatywą dla pozostałych rozwiązań. Thales natomiast w 2017 roku wprowadził na liniach NSEWL system sygnalizacji CBTC, pozwalający na automatyczne sterowanie pociągiem. W tym przypadku za takie działania, jak przyspieszenie czy hamowanie składu odpowiada współpracujący z CBTC system ATO.
W trakcie jazdy system automatycznego sterowania składem firmy Thales prowadzi do integracji inteligentnych algorytmów, które zostały oznaczone właśnie jako Green CBTC. Uzyskane w ten sposób dane przyczynią się do wydajniejszej eksploatacji metra i zmniejszenia zużycia energii przez wagony sterowane bez udziału maszynisty.
Jedną z opcji, jakie daje Green CBTC jest możliwość jazdy z wybiegu – czyli takiej, która wykorzystuje architektoniczne nachylenie konstrukcji metra. Na fragmentach zjazdowych wytwarzana energia jest częściowo odzyskiwana właśnie w celu oszczędniejszego zasilania i użytkowania dostępnych zasobów.
Thales, nawiązując współpracę z SMRT Trains, umożliwi zastosowanie energii elektrycznej zgromadzonej również w trakcie hamowania odzyskowego do zasilania innych pociągów podłączonych do systemu metra. Wszystkie te możliwości ułatwią zoptymalizowanie całej strategii dla transportu masowego i cięcie kosztów bez uszczerbku dla jakości obsługi klientów.