Firma Stadler podpisała ze Szwajcarskimi Kolejami Federalnymi, czyli SBB, a także z RegionAlps i Thurbo umowę ramową na dostarczenie nowoczesnych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Zgodnie z zawartymi w niej założeniami producent dostarczy do 510 tego rodzaju pojazdów szynowych. Inwestor podzieli realizację umowy na etapy. W pierwszym do szwajcarskich kolei trafi ponad 280 zespołów. Ich wartość określana jest na aż dwa miliardy franków szwajcarskich.
Umowa z perturbacjami
Kontrakt na wyprodukowanie FLIRTÓW dla SBB firma Stadler podpisała już w październiku zeszłego roku. Jednak, na skutek zażalenia złożonego przez inną firmę uczestniczącą w przetargu, Federalny Sąd Administracyjny w Szwajcarii musiał rozpatrzyć skargę. Ta została ostatecznie odrzucona i tym sposobem Stadler otrzymał wytyczne związane z dostarczeniem w pierwszej turze:
- 155 czterowagonowych zespołów FLIRT dla Szwajcarskich Kolei Federalnych,
- 24 czterowagonowych FLIRTÓW dla RegionAlps,
- 19 czterowagonowych zespołów dla Thurbo,
- 88 trzywagonowych FLIRTÓW dla Thurbo.
Szwajcaria wprowadzi pierwsze nowe pojazdy do swojego taboru już w 2026 roku. Do 2034 roku powinien zakończyć się pierwszy etap dostaw.
Dlaczego FLIRT?
Pojazdy typu FLIRT można określić flagowymi produktami firmy Stadler. Komfortowe wykończenie i liczne udogodnienia sprawiają, że pojazdy cieszą się bardzo dobrą opinią. Warto zatem pokrótce przedstawić najważniejsze cechy konstrukcji wprowadzonej przez markę Stadler.
FLIRT jest jednopokładowym zespołem trakcyjnym, który obecnie obsługuje linie dalekobieżne i regionalne w ponad 20 krajach świata. Zainteresowaniem przewoźników cieszy się ze względu na wysoką jakość wykonania połączoną z nowoczesną technologią i przystępną ceną. Są to pojazdy bardzo ekonomiczne w trakcie eksploatacji, a jednocześnie na tyle uniwersalne, że bez większych problemów każdy egzemplarz może zostać przystosowany do konkretnych wymagań. Konstrukcja opierająca się na systemie modułowym okazuje się zatem bardzo wszechstronna.
Stadler poważnie traktuje również kwestię zasilania swoich pojazdów. W związku z różnymi możliwościami poszczególnych sieci kolejowych, w ofercie producenta znajdują się FLIRTY napędzane spalinowo, elektrycznie lub w systemie mieszanym. Ponieważ coraz więcej uwagi zwraca się na świecie na alternatywne metody zasilania, zespoły trakcyjne oferowane są także z napędem wodorowym oraz akumulatorowym.
Wygoda pasażerów przede wszystkim
Pojazdy FLIRT składające się z trzech wagonów zapewniają 256 miejsc pasażerskich (134 siedzące). Natomiast wariant czterowagonowy może przewozić do 370 pasażerów, oddając do użytku 146 miejsc siedzących. Ponieważ każdy zespół FLIRT zbudowany jest na konstrukcji bezstopniowego dostępu do każdego wejścia, pociągi są doskonale przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami czy mających z różnych przyczyn problemy z poruszaniem się. W przedziałach pasażerskich przewidziano ponadto przygotowanie miejsc dla osób na wózkach inwalidzkich.