Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei w poszukiwaniu nowych rynków zbytu i kooperantów dla firm zrzeszonych odwiedziła największe w tym roku targi kolejowe w Wielkiej Brytanii – Railtex
w Birmingham. Patronem medialnym trzydniowego wydarzenia była redakcja Raportu Kolejowego.
Targi Railtex 2017 są najlepszą okazją dla firm kolejowych z wszystkich sektorów – infrastruktury, taboru – do pokazania innowacyjnych rozwiązań dla rynku transportu szynowego. W ramach trzech dni wystawowych przedstawiciele 500 firm, w tym między innymi Hitachi, Siemens, Stadler czy Alstom, demonstrowali swoje produkty, brali udział w seminariach dotyczących kluczowych aspektów funkcjonowania kolei i rynku kolejowego w Wielkiej Brytanii. Niestety w największym mieście hrabstwa metropolitalnego West Midlands nie pojawili się przedsiębiorcy z Polski.
Lukę tę chce zapełnić Izba Kolei, której reprezentacja odwiedziła halę NEC. Celem wizyty było przygotowanie gruntu pod przyszłą współpracę firm zrzeszonych na rynku brytyjskim oraz ustalenie zasad kooperacji z organizatorami targów. Ponadto Izba ma w planach zacieśnienie współpracy z podobnymi organizacjami funkcjonującymi na rynku brytyjskim – stąd też odbyły się wizyty i spotkania na stoisku Rail Alliance oraz Rail Forum East Midlands.
Brak polskich firm nie oznaczał, że na targach nie pojawiły się firmy zrzeszone. Nie były to jednak przedstawiciele polskich oddziałów, ale oddziałów centralnych. I tak HOPPECKE Batteries podczas targów zademonstrował najnowsze innowacje rozwiązanie magazynowania energii, w tym jednostki litowo-jonowe z systemem zarządzania wbudowanego zasilania do kontroli temperatury akumulatora. Natomiast Prysmian Cables & Systems Ltd pokazał elementy okablowania, oświetlenia, złącza, wsparcia dla zasilaczy torów.
Podczas samych targów natomiast można było zwiedzić i zobaczyć przede wszystkim stoiska firm brytyjskich oraz tych, które mają swoją siedzibę w krajach byłego Imperium Brytyjskiego. Pokazały one wiele ciekawych rozwiązań. Jednym z nich była technologia umożliwiająca zmniejszenie w wagonie części pasażerskiej na rzecz ładunku. W ten sposób przewoźnik może zyskać nawet do 30% więcej miejsca na przewóz rzeczy i towarów. Podobnie tematyczne rozwiązanie zastosowała jedna z firm, PriestmanGoode, która pokazała nową konstrukcję i lokowanie miejsc siedzących w pociągu. W celu zapewnienia większej ilości miejsca na ramiona, firma ta umiejscowiła jedno siedzisko bardziej wysunięte do przodu od drugiego w rzędzie.
Ponadto zaprezentowano systemy informacji pasażerskiej czasu rzeczywistego, zaawansowanego kolejowego CCTV oraz zliczania pasażerów. Z dużych graczy na rynku Alstom pokazał pociągi składające się z czterech do jedenastu wózków i potencjalną prędkością do 140 mil na godzinę. Natomiast Hitachi zademonstrował model pociągu o nazwie The British Bullet (Brytyjski pocisk), czyli Hitachi AT400. W portfolio Stadlera, który zagwarantował sobie umowę z Merseytravel wartą do 700 milionów funtów na budowę i utrzymywanie 52 pociągów metra, znalazły się FLIRT oraz lokomotywy klasy 68 i 88. British Steel natomiast udostępnił zwiedzającym niektóre z nagradzanych produktów: HP335 – przeznaczony dla zwiększonej odporności na zużycia, Zinoco® – najtrwalszy system przeciwdziałania korozji kolejowych oraz SilentTrack® – system tłumienia drgań w celu zmniejszenia hałasu przejazdu.