Inwestycje

Tereny wokół dworca i stacji Bielsko-Biała Główna zmienią swoje oblicze

Budowa miejskiego centrum przesiadkowego i realizacja projektu komercyjnego PKP S.A. zostaną poprzedzone przeniesieniem zaplecza PLK S.A. w nowe miejsce, a zadanie to zostanie sfinansowane przez samorząd (przy udziale środków zewnętrznych „Polski Ład”). Szacunkowa wartość prac z tym związanych wyniesie ok. 80 mln zł brutto. W ramach tej części inwestycji powstanie nowy budynek administracyjny, przebudowane zostaną budynki warsztatowe, diagnostyki i hali wagonowej, wybudowane zostaną także nowe drogi wewnętrzne, place ładunkowe, maszt GSM-R. Dodatkowo przebudowane zostaną układ torowy tej części stacji i urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz zlikwidowane zostaną obiekty kolidujące z nowymi inwestycjami.

– Wsparcie Miasta w działaniach na rzecz budowy Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego potraktowaliśmy priorytetowo. Kibicujemy tej inwestycji od dawna i doceniamy jej niezwykle korzystny wpływ na integrację transportu zbiorowego i komfort pasażerów w Bielsku-Białej i regionie – przekazał Maciej Kaczorek, członek zarządu – dyrektor ds. strategii i rozwoju PLK S.A.

 

O inwestycji, która zmieni okolice dworca mówił także prezydent Bielska-Białej.

– Dzisiejsze wydarzenie można śmiało określić mianem wiekopomnego i historycznego dla miasta. Przekazanie terenu oznacza, że w przyszłości całkowicie zmieni się komunikacyjne oblicze Bielska-Białej. Po pierwsze, w tym miejscu planujemy budowę nowoczesnego Centrum Przesiadkowego stanowiącego doskonałe połączenie już istniejących dworców – kolejowego i autobusowego. Niezwykle istotnym efektem przyszłej infrastruktury będzie także usprawnienie połączeń z drogami S1 i S52. Lokalny, miejski transport samochodowy ułatwić ma dodatkowo budowa nowego łącznika – ulicy Nowopiekarskiej. Rozwiązanie to będzie pełnić funkcję północnej, śródmiejskiej obwodnicy miasta poprzez połączenie ulic Krakowskiej z Warszawską na bazie istniejącej ulicy Piekarskiej. Bez wątpienia z możliwości inwestycyjnych jakie w tym momencie będzie miał samorząd miasta skorzystają mieszkańcy całego subregionu południowego województwa śląskiego (Aglomeracja Beskidzka) oraz turyści odwiedzający Beskidy. Należy także zwrócić uwagę na fakt, że świetnie zorganizowany transport – zarówno kolejowy jak i samochodowy, w tym publiczny miejski (MZK w Bielsku-Białej) czy regionalny (Komunikacja Beskidzka) – będą stanowiły o dynamicznym rozwoju miasta – podkreśla prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski.

 

Ważnym elementem planowanych inwestycji będzie szacowana na ok. 365 mln zł brutto budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Przygotowanie terenu obejmie rozbiórkę zbędnej infrastruktury kolejowej i innych obiektów. Zaplanowano m.in. budowę zadaszonej kładki pieszo-rowerowej nad torami i pochylni ułatwiającej dostanie się na nią, schodów ruchomych oraz wind prowadzących na perony oraz wschodnią i zachodnią stronę dworca kolejowego, a także wyposażonego w proekologiczne rozwiązania („zielony” dach, system zarządzania BMS, pompy ciepła) budynku do obsługi podróżnych korzystających z autobusów.

Dodaj komentarz