Czyli zaangażowanie w lobbing uległo w ostatnim czasie zmianie?
Na przestrzeni ostatnich lat miałem wiele zapytań o wsparcie innych dużych polskich grup kapitałowych odnośnie do zasadności i warunków otwarcia Biura w Brukseli. I takich porad udzielałem, bazując na swoim doświadczeniu. Choć w ostatnim czasie możemy zaobserwować progres, jeśli chodzi o naszą obecność w Brukseli, to stopień reprezentacyjności polskiej gospodarki w Brukseli na tle innych państw Europy Zachodniej jest nadal na niewystarczającym poziomie, biorąc pod uwagę tempo rozwoju polskiej gospodarki w ostatnich latach. Jeśli chodzi o lobbing, na pewno pozytywnie należy ocenić powołanie w ostatnim roku przy wsparciu ówczesnego Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii inicjatywy Związku Pracodawców Business & Science Poland z biurem w Brukseli. Obok przedstawicieli biznesu, warto podkreślić w nim komponent naukowy – szczególnie w kontekście nowego programu Horyzont Europa z planowanym budżetem ponad 80 mld na projekty badawcze i naukowe.
Można chyba uznać, że jednym z sukcesów polskiego lobbingu było wzmocnienie praw pasażerów podróżujących kolejami przez unijne kraje?
Jeśli chodzi o sukcesy lobbingu PKP w ostatnim roku, to możemy wymienić zakończone sukcesem trzyletnie starania PKP na rzecz uzyskania derogacji od unijnych przepisów zmuszających polskich przewoźników towarowych do wyciszenia wagonów kolejowych – łączne uzyskane korzyści dla polskiego sektora kolejowego to ok. 2,4 mld PLN (z czego 1,3 mld dla PKP Cargo S.A.). Uzyskana w KE derogacja dotyczy 2036 roku – daty, o jaką wnioskowało PKP. Ponadto dzięki przygotowaniu skonsolidowanego stanowiska spółek PKP odnośnie do projektów unijnych rozporządzeń funduszowych, udało się wprowadzić zarówno w Parlamencie Europejskim, jak i Radzie UE szereg poprawek zmieniających wyjściowe propozycje KE w projektach unijnych rozporządzeń ws. finansowania infrastruktury oraz taboru kolejowego na nową perspektywę finansową UE na lata 2021-2027. Poprawki PKP wniesione przez europosłów zostały pozytywnie przegłosowane zarówno na Komisji REGI, jak i na forum plenarnym Parlamentu. Jednocześnie w wyniku współpracy Biura PKP w Brukseli ze Stałym Przedstawicielstwem RP przy UE udało się wprowadzić szereg tożsamych poprawek do stanowiska Rady UE.
Jeśli chodzi natomiast o wspomniane przez Pana Redaktora Rozporządzenie 1371, to proces legislacyjny nadal trwa. Na pewno w ostatecznej wersji rozporządzenia należy uwzględnić, aby wzmocnienie tych praw nastąpiło w korelacji ze zdrowym rozsądkiem i możliwościami inwestycyjnymi firm kolejowych. Zależy nam na podniesieniu jakości usług, bo tylko w ten sposób możemy osiągnąć konkurencyjność względem innych gałęzi.
Rozmawiał RK