Przygotowujemy także w Brukseli debaty z udziałem decydentów unijnych wysokiego szczebla reprezentujących całe spektrum instytucji (KE, PE, Komitet Regionów, Rada UE), także polskich i europejskich władz regionalnych i krajowych, oraz koordynujemy wspólnie z CER przejazd pociągu TEN-T z Lizbony przez Warszawę do Lubliany.
Pod koniec stycznia wspólnie z MFiPR oraz Komisją Europejska rozmawialiśmy o możliwości sfinansowania ogólnopolskiej kampanii kolejowej pokazującej pozytywne zmiany w polskim sektorze kolejowym na przestrzeni ostatnich lat.
Wybór roku 2021 wiąże się z pierwszym rokiem wdrażania przepisów IV Pakietu Kolejowego. Oznacza to m.in. uwolnienie rynku przewozów pasażerskich na międzynarodową konkurencję. Polska jest na to gotowa?
IV pakiet nie stanowi żadnego zaskoczenia dla spółek PKP. Byliśmy aktywnym graczem całego procesu legislacyjnego w Brukseli i skutecznie przedstawialiśmy argumenty nie tylko służące PKP, ale też Polregio czy przewoźnikom samorządowym, które w tym procesie nie uczestniczyły. PKP wypełniło w pewien sposób misję na rzecz zabezpieczenia polskich interesów w finalnych rozwiązaniach legislacyjnych. Jeśli chodzi o czas otarcia rynku przepisy dyrektywy 2012/34 należy czytać łącznie z rozporządzeniem 1370. Z kolei filar techniczny IV pakietu kolejowego niesie ze sobą wiele istotnych zmian dotyczących przede wszystkim procedury uzyskiwania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń na wprowadzenie do obrotu pojazdów kolejowych. Przewoźnicy PKP: Cargo i Intercity mają swoje ambicje rozwoju połączeń międzynarodowych na unijnym rynku, stąd istotne jest, że zgodnie z nowymi regulacjami kompetencje do wydawania tych dokumentów w zależności od obszaru działalności i obszaru użytkowania pojazdu, podzielone zostały pomiędzy organy krajowe oraz Agencję Kolejową Unii Europejskiej. Zmianie uległ także sam proces składania wniosków o wydanie jednolitych certyfikatów oraz zezwoleń dla pojazdów. Procedura odbywa się poprzez system informatyczny – OSS (One Stop Shop). Celem powyższych zmian jest ułatwienie procedur i ujednolicenie wymogów technicznych.
Obok przygotowania się do wejścia w życie przepisów IV pakietu, toczył się również największy w ostatnich latach proces inwestycyjny, prowadzony zarówno w PKP PLK oraz pozostałych spółkach PKP z wykorzystaniem środków unijnych. Proces ten obejmuje inwestycje w infrastrukturę, dworce oraz realizację długoterminowej strategii taborowej. Towarzyszy temu stałe podnoszenie jakości usług oraz systematyczne rozszerzanie ich zakresu, co przyczyni się do zwiększenia dostępności transportu kolejowego. Wszystko to wpływa na wzmocnienie konkurencyjności polskich kolei.
Komisja Europejska zapowiedziała, że w nowej perspektywie unijnej na lata 2021–2027 będzie stawiać na inwestycje przyjazne środowisku. W przypadku transportu nacisk położony zostanie na projekty kolejowe. Czy to szansa dla Europejskiego Zielonego Ładu?