11 stycznia br. Komisje ECON i BUDG Parlamentu Europejskiego zatwierdziły osiągnięte 21 grudnia 2020 r. porozumienie w procedurze trilogu dot. finalnego kształtu rozporządzenia dla Funduszu Odbudowy i Odporności (RRF – Recovery and Resilience Facility). Zatwierdzona przez obie Komisje treść rozporządzenia zostanie przedłożona jeszcze pod głosowanie na najbliższej sesji plenarnej PE, a Rada UE zatwierdzi ją wkrótce po tym.
Tym samym RRF z budżetem 312.5 mld EUR w formie grantów i 360 mld EUR w formie pożyczek stanie się największym instrumentem finansowym UE. Jako horyzontalny wymóg, fundusz będzie wspierał wyłącznie projekty respektujące zdefiniowaną w unijnej taksonomii zasadę „niewyrządzania znaczących szkód środowisku i klimatowi”, w co również wpisują się inwestycje związane z transportem kolejowym. KE stworzyła również zachęty dla państw członkowskich dla obniżenia stawek dostępu przy zachowaniu udzielenia rekompensaty zarządcy infrastruktury z tego tytułu. Ponadto zauważalna jest ze strony KE duża elastyczność w obszarze pomocy państwa.
Jakie zadania stoją przed Panem i Przedstawicielstwem w 2021 r.?
Poza bieżącymi działaniami, jak wsparcie projektów PKP w ramach zamykania poprzedniej perspektywy finansowej i wsparcia dla projektów z nowej perspektywy, monitorowania i oddziaływania na proces decyzyjny, wypracowywania stanowisk w organizacjach CER i UIC, jako przedstawicielstwo mamy zdefiniowane ponad 80 tematów i priorytetów legislacyjnych. Dodatkowo sytuacja pandemiczna wymaga od nas raportowania o sytuacji sektora do KE, komisji parlamentarnych czy NATO. Będąc w Brukseli jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi spółkami i na bieżąco reagujemy i wysuwamy postulaty do instytucji UE w zakresie możliwość wsparcia sektora. Pozytywny odbiór tych inicjatyw na poziomie UE jest widoczny. Na bieżąco monitorujemy także proces zatwierdzenia finalnej wersji rozporządzenia dla Funduszu Odbudowy i Odporności – Recovery and Resilience Facility (RRF), proces kształtowania wytycznych dot. finansowanych z RRF oraz zakres składanych przez państwa członkowskie Krajowych Planów Odbudowy (KPO). Naszym sukcesem zakończyły się na koniec 2020 roku prace legislacyjne nad rozporządzeniami dot. funduszy strukturalnych czy też praw i obowiązków pasażera. Ponadto chcemy zwiększyć zakres zaangażowania spółek PKP w programy badań dla innowacyjności i cyfryzacji kolei w ramach Horyzontu Europa. Jako PKP jesteśmy tutaj w stałym kontakcie z rynkiem krajowym, polskimi ośrodkami badawczo-naukowymi oraz kierownictwem DG MOVE Komisji Europejskiej. Reasumując pomimo sytuacji pandemicznej pracy stale przybywa.