Inwestycje Raport z Polski Tramwaje Wywiady

Tramwaje Szczecińskie – historia i nowoczesność [WYWIAD]

Podczas inwestycji tramwajowych często pojawia się słowo rewolucja, tak było także w przypadku Szczecina, kiedy w 2017 r. ogłaszano plan modernizacji sieci tramwajowej. Biorąc pod uwagę zakres realizowanych prac, Pana zdaniem możemy mówić o rewolucji czy ewolucji miejskiego transportu szynowego?

To zdecydowanie rewolucja! Torowa rewolucja i nie mam co do tego najmniejszych wątpliwości. Ilość realizowanych w ubiegłych latach zadań, to, co w trakcie i przed nami z jednej strony powoduje, że mieszkańcom naszego miasta włos się jeży na głowie, ale z drugiej widzą jak konsekwentnie realizowane są w naszym mieście inwestycje i jaki kierunek obiera Szczecin. Zakończyliśmy wartą blisko 45 milionów złotych przebudowę dwóch ważnych węzłów – Szarych Szeregów i Wyszyńskiego, rozpoczęliśmy 9 stycznia zadanie związane z przebudową torowisk pomiędzy Dworcem Niebuszewo, a Placem Rodła – to ponad 8 kilometrów toru pojedynczego wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą o wartości 175 milionów złotych, ogłosiliśmy postępowanie na remont kolejnych ważnych ulic – Powstańców Wielkopolskich i Kolumba. Są jeszcze zadania realizowane przez inne miejskie jednostki. Można powiedzieć, ze Szczecin jest wielkim placem budowy.

Prace na ulicy Szafera prowadzone są już od roku, a lada chwila oddany zostanie węzeł Wyszyńskiego. Można powiedzieć, że tak kompleksowe modernizacje zmienią komunikacyjne oblicze miasta?

Zdecydowanie. Zmiany są ogromne, a to dopiero początek. Na ulicy Szafera powstaje nowe torowisko wraz z pętlą tramwajową i autobusową. To ogromny skok jakościowy dla mieszkańców tej części Szczecina. Zgodnie z umową prace powinny się zakończyć w kwietniu tego roku i choć aneks nie jest jeszcze podpisany, to jest prawdopodobieństwo przedłużenia. Rozmawiamy z wykonawcą i zdajemy sobie sprawę jak trudny dla wszystkich był to rok.

Tramwaje Szczecińskie nie zwalniają i 9 stycznia br. rozpoczęły się prace na kolejnym odcinku, mianowicie od Dworca Niebuszewo do Placu Rodła. Jak będą przebiegały prace w tak newralgicznych częściach miasta i co wchodzi w ich zakres?

Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie. Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego – Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła – Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około ośmiu kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zakres robót obejmuje przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną na odcinkach wydzielonych oraz przebudowę całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię na odcinku 8 kilometrów, nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych, budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych, budowę wydzielonych miejsc postojowych, pasów rowerowych, przebudowę chodników oraz zjazdów, sieci trakcyjnej o oświetlenia.

Dodaj komentarz