Ukrzaliznytsia mimo działań wojennych na terytorium Ukrainy, stopniowo zwiększa ruch towarowy w kraju. Obecnie przewoźnik wykonuje prace na poziomie 40 proc. ruchu przedwojennego.
W maju Ukrzaliznytsia przewozi około 300-310 tys. ton ładunków dziennie. W porównaniu z pracą wykonywaną przed 24 lutego 2022 r. – to 40 proc.
Przed wojną Ukrzaliznytsia transportowała średnio 700 tysięcy ton ładunku dziennie. W pierwszych dniach wojny liczba ta spadła do 150 tys. ton. Już w marcu można było załadować 250 tys. ton dziennie, w kwietniu 295 tys. ton, a od początku maja 300-310 tys. Największy wzrost notuje się w transporcie zbóż – plus 86 proc. Ponadto podwoił się ruch materiałów budowlanych.
Przed wybuchem rosyjskiej agresji w Ukrainie nasz kraj eksportował około 50 milionów ton zboża rocznie. Mamy świadomość, że dalszy potencjał eksportowy Ukrainy zależy od kolei, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby przekierować eksport do UE i Besarabii, gdzie znajdują się dwa porty – powiedział Ołeksandr Kamyszyn.
Prezes UZ podkreślił też, że kolej zrobi wszystko, co w jej mocy, aby ładunek nie był opóźniany.
Koleje Ukraińskie są gotowe do zmiany kierunku transportu z portów południowej Ukrainy na zachodnie przejścia z krajami UE. Niestety sąsiednie kraje nie były gotowe na takie ilości, ale prace trwają i wolumeny będą rosły – podsumował Ołeksandr Kamyszyn.