Tabor Wydarzenia

Usiądź za sterami symulatora maszynisty Kolei Śląskich

Koleje Śląskie udostępnią miłośnikom kolei symulator pojazdu kolejowego. Odwzorowano w nim prawdziwą kabinę pojazdu trakcyjnego typu Elf 2/22 WEd. To unikalna inwestycja, w której mogą odnaleźć się zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy chcący poznać pracę maszynisty.

Symulator Kolei Śląskich (fot. kolejeslaskie.pl)
Symulator Kolei Śląskich (fot. kolejeslaskie.pl)

Dla miłośników kolei i zawodowców

Ultranowoczesny symulator pojazdu kolejowego posłuży profesjonalistom chcącym sprawdzić swoje umiejętności i wiedzę praktyczną. To dla nich możliwość, aby przetestować swoje kompetencje w bezpiecznych warunkach.

Jednym z największych urozmaiceń symulator jest odzwierciedlenie prawdziwej kabiny pojazdu typu Elf 2/22 WEd w skali 1:1. Pulpit maszynisty również nie odbiega od realnego wyglądu – jest odwzorowany w 100% z każdym urządzeniem znajdującym się w realnym składzie. Te czynniki sprawiają, że symulator to rzeczywiste odzwierciedlenie pracy maszynisty, wraz z uwzględnieniem każdego aspektu prowadzenia autentycznego pojazdu szynowego.

Pełne odzwierciedlenie wrażeń umożliwia kabina symulacyjna, posadowiona na platformie ruchowej o sześciu stopniach swobody. Dzięki temu można odczuć drgania, przyspieszenie, hamowanie, przeciążenie, a także wykolejenie pojazdu. W kabinie maszynisty mieści się również pionierski system wizualizacji 4K UHD oraz immersyjny system dźwięku przestrzennego.

Dopracowano również oprogramowanie, które zawiera regularne aktualizacje zarówno w zakresie specyfiki szlaków, jak i wszelkich remontów bądź utrudnień. W związku z tym symulator zapewnia przejazd zgodny ze schematem linii Kolei Śląskich.

Szkolenia rozwijające umiejętności

Symulator to również narzędzie umożliwiające szkolenie z zakresu prowadzenia pojazdów z wykorzystaniem nowoczesnych systemów kierowania składem (zgodnie z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem – ETCS).

Co ważne dla maszynistów, symulator zapewnia także ćwiczenia z wykorzystaniem łączności GSM-R. Już od 2025 r. będzie ona podstawowym systemem łączności w Polsce.

Oprogramowanie urządzenia pozwala maszynistom na przećwiczenie zdarzeń oraz wypadków, do których może dojść podczas pracy pociągowej czy manewrowej. System przygotowano w celu sprawdzenia swoich umiejętności, które w symulatorze będzie można przetestować przy udziale innych pojazdów kolejowych i drogowych, a także maszyn rolniczych.

Specjalne algorytmy informują, czy maszynista prawidłowo obsługuje wszystkie urządzenia sterowania oraz poziom czujności podczas pracy.

Symulator uwzględnia realne problemy, do których może dojść podczas prowadzenia pojazdu. Pozwala on na odtworzenie całego spektrum usterek pojazdu oraz zdarzeń nietypowych, związanych z infrastrukturą kolejową. Maszyniści mogą również szkolić się w zakresie ekonomicznego sposobu jazdy. Umożliwia to moduł eco-driving, dzięki któremu można analizować zużycie energii podczas symulowania przejazdów.

Bezpieczeństwo przejazdu to nadrzędny priorytet dla pracowników kolei. W pracy maszynisty może dojść do sytuacji skrajnie nietypowych, ekstremalnych. Symulator pozwala na przećwiczenie właściwych działań w okolicznościach realnego zagrożenia w trakcie kursu.

Dodaj komentarz