W tunelu bazowym Świętego Gotarda w Szwajcarii wykoleił się pociąg towarowy. Według wstępnych doniesień, uszkodzony jest nie tylko tabor, ale także infrastruktura kolejowa. Na miejsce zdarzenia udali się ratownicy z psami.
![Tunel bazowy Świętego Gotarda (fot. Autorstwa Hannes Ortlieb (Diskussion) - Praca własnaTekst oryginalny: selbst fotografiert, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41678371)](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/08/20141120_gotthard-basistunnel02-wikipedia-hannes-ortlieb-1024x682.jpg)
Kolejowy tunel bazowy Św. Gotarda to najgłębszy i najdłuższy tunel na świecie. Biegnie pod Alpami i łączy włoskojęzyczny kanton Ticino z miasteczkiem Sedrun w środkowej Szwajcarii. Do użytku oddano go w 2016 r.
Tunel liczy 57 kilometrów – o 7 więcej niż tunel pod Kanałem La Manche. Korzystają z niego m.in. pociągi jadące z Zurichu do Mediolanu oraz pociągi towarowe.
Do wykolejenia pociągu towarowego w tunelu bazowym Świętego Gotarda doszło w czwartek 10 sierpnia. Ruch kolejowy został całkowicie wstrzymany. Powołano sztab kryzysowy, który ma koordynować akcję wydobycia wykolejonych wagonów. Na miejsce zadysponowano ratowników z psami.
Każdego roku przez tunel przewożonych jest 40 mln ładunków.