W Wałbrzychu powstanie nowy przystanek kolejowy – Wałbrzych Centrum. Zlokalizowany on będzie między stacją Wałbrzych Miasto a Wrocław Fabryczny. Inwestycja zwiększy ofertę kolejowych podróży w aglomeracji oraz na trasie Wrocław – Jelenia Góra.
Z peronów zamontowanych na 240 palach podróżni pojadą już w grudniu. Nowy przystanek Wałbrzych Centrum, między stacją Wałbrzych Miasto a Wałbrzych Fabryczny będzie ważnym elementem zintegrowanego centrum przesiadkowego.
– Prace prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przystanku Wałbrzych Centrum pozwolą, by w grudniu podróżni skorzystali z dodatkowego dostępu do kolei. Liczymy, że Miasto Wałbrzych również wykona działania, do których się zobowiązało: dojścia, konieczne do korzystania z nowych peronów. Wałbrzych Centrum to kolejny nowy przystanek na Dolnym Śląsku. Podobne inwestycje, realizowane z Krajowego Programu Kolejowego, w całej Polsce zwiększają dostępność do kolei i zapewniają możliwość korzystania z lepszych podróży aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych –powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dwa perony o długości 300 m zapewnią łatwiejszy dostęp do pociągów. Na przystanku już wybudowany został jeden peron. Wykonawca postawił na nim szklaną wiatę i osłonę zejścia. Na drugim montowane są żelbetowe konstrukcje.
Pełną dostępność dla wszystkich pasażerów, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Wybudowane są już dwa szyby windowe. Bezpieczne dojście do pociągów zapewni przejście pod torami.
Lokalizacja przystanku, ze względu na różnicę wysokości, wymagała specjalnych rozwiązań inżynieryjnych. Perony są montowane na 240 żelbetowych palach o średnicy 0,5 m i dł. ok. 6 metrów. Dla każdej platformy przygotowano wcześniej 120 pali.
W rejonie przystanku został już przebudowany jeden z dwóch torów. Są gotowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej.
Budowa nowego przystanku prowadzona jest przy zachowaniu rozkładowego kursowania pociągów. Na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Prace obok przejeżdżających składów wymagają od wykonawcy zachowania bezpieczeństwa i dobrej organizacji robót.
Budowa przystanku Wałbrzych Centrum oraz przebudowa stacji Świebodzice i Wałbrzych Szczawienko są realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”. Wartość umowy – finansowanej ze środków budżetowych – wynosi prawie 85 mln zł (netto). Termin realizacji do końca roku.
Na stacji Świebodzice podróżni korzystają już z efektów przebudowy. Perony mają wiaty i ławki oraz są dostępne dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zachowano historyczny charakter kompleksu stacyjnego.
Na stacji Wałbrzych Szczawienko od czerwca podróżni korzystają z przebudowanego peronu. Stacja została wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane tory i wymieniana sieć trakcyjna umożliwią jazdę pociągów z prędkością do 100 km/h. Modernizacja stacji obejmuje też pobliskie wiadukty. Konstrukcje są odnawiane i wzmacniane. Prace zakończą się w listopadzie br.