Pasażer

Wiemy, kto zbuduje system zintegrowanego biletu FALA dla Pomorza!

Konsorcjum, na czele którego stoi firma Thales, wygrało przetarg na zbudowanie systemu zintegrowanego biletu FALA dla Pomorza. Umowa na realizację zadania podpisana zostanie w ciągu trzech najbliższych miesięcy. Tworzenie systemu rozpocznie się już jesienią.

Fot. SKM Trójmiasto

Do przetargu na wykonanie systemu zintegrowanego biletu – w pierwotnej nazwie Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności – przystąpiły 4 spółki:

  • Mennica Polska SA,
  • konsorcjum, którego Liderem jest Asseco Data System SA,
  • Conduent Business Solutions France SAS,
  • konsorcjum, którego liderem jest Thales Polska Sp. z o.o.

Najkorzystniejszą ofertę, po prawie miesięcznych analizach, wybrano pod koniec czerwca. Najwyższą ocenę komisji przetargowej uzyskało konsorcjum Thalesa.

– Wszystkie firmy, które złożyły oferty to podmioty o bardzo dużym doświadczeniu, które tworzyły już rozwiązania zintegrowanego biletu w wielu miejscach na świecie – mówi Jarosław Kuik, dyrektor projektu ze spółki InnoBaltica. – Każda z ofert  reprezentowała bardzo wysoki poziom. Ocena, której dokonywaliśmy to złożony proces, w którym przyznaje się punkty za bardzo szczegółowe elementy sytemu. Najwięcej punktów w tym procesie uzyskało konsorcjum Thalesa, choć musimy przyznać, że różnice punktowe były niewielkie.

 

Czym będzie system zintegrowanego biletu FALA?

Będzie to nowoczesny produkt komunikacyjny, jakim dysponują największe metropolie na świecie. Można go bez żadnych kompleksów porównać z londyńskim systemem Oyster Card, holenderskim OV-chipkaart, duńską kartą Rejsekort czy belgijską MoBIB.

Firma Thales przygotowywała takie systemy m.in. w Danii i Holandii. 

Istotą pomorskiego systemu będzie zintegrowanie wszystkich środków publicznego transportu zbiorowego z obszaru całego województwa pomorskiego. Ideą, która przyświecała projektantom FALI było hasło „wsiadam i jadę” – nie muszę znać cen biletów, a i tak poniosę najniższe z możliwych koszty (system uwzględnia moje ulgi, dobiera najlepszą taryfę i jeśli jest taka możliwość, łączy bilety w taki sposób, aby dać jak najniższą sumę).

Nie muszę pilnować granicy strefy lub miasta, nie muszę  ściągać na telefon kilku aplikacji – innej do kupowania biletów na autobus, innej na SKM i jeszcze innej na pociągi Polregio.  Nie muszę też kupować papierowych biletów właściwych dla danego miasta, odpada mi  szukanie punktów sprzedaży. Jedyne, co muszę mieć, to ulubiony nośnik identyfikacji (może to być smartfon, karta komunikacyjna lub karta płatnicza, a w ostateczności także bilet papierowy z kodem QR). Odbicie się na specjalnym kasowniku da systemowi sygnał, że  wsiadam do pojazdu i opuszczam go w określonym miejscu.

Podróżując z FALĄ zarówno mieszkaniec Pomorza, jak i turysta, będzie mógł w trasie liczyć na podpowiedzi o dostępnych lepszych połączeniach, co zwiększy jego gwarancję dotarcia na miejsce w zakładanym czasie. Co bardzo istotne – nowy system będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii gdańskiej. Obejmie on także komunikację w mniejszych miastach – również na obrzeżach województwa. A trzeba pamiętać, że mniejsze ośrodki nie mają finansowych możliwości, aby samodzielnie wdrażać tak innowacyjne projekty. Ich systemy komunikacyjne nie są także obejmowane przez twórców komercyjnych aplikacji typu Jakdojadę czy SkyCash. W praktyce oznacza to, że np. turysta pragnący odwiedzić sztandarowe atrakcje Pomorza, jak np. zamek krzyżacki w Malborku, Muzeum Wisły w Tczewie czy zabytkowy rynek w Chojnicach nie uzyska z nich praktycznych informacji o różnych możliwościach dotarcia do celu ani nie kupi w nich biletu w sposób elektroniczny.

Należy również pamiętać, że chociaż system FALA przygotowywany jest przede wszystkim z myślą o pasażerach i ich komforcie podróżowania, zawiera on również szereg funkcjonalności dla przewoźników i organizatorów transportu publicznego. 

Raporty on-line – np. o przepełnieniu danego autobusu, trolejbusu, tramwaju czy składu kolejowego, dostarczane w czasie rzeczywistym pozwolą na błyskawiczne reagowanie i np. podstawianie dodatkowych pojazdów tam, gdzie będzie taka konieczność. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego, z którymi mamy do czynienia aktualnie. Z kolei raporty o pustych przejazdach pozwolą przewoźnikom dostosować wielkość autobusu czy składu do rzeczywistych potrzeb. Być może na niektórych trasach nie będzie konieczności kursowania dużych autobusów i będzie je można stopniowo zastępować ekonomicznymi tzw. busikami.

System pozwoli też obniżyć koszt dystrybucji biletów oraz odciąży częściowo kierowców i motorniczych od konieczności ich sprzedawania.

Bardzo istotne z punktu widzenia rozliczeń pomiędzy gminami będzie też jednoznaczne i przejrzyste analizowanie wpływów z opłat komunikacyjnych za usługi. Pojawi się również możliwość łatwego wprowadzenia wspólnych cen biletów i promocji dla kilku organizatorów, a nawet dla całego województwa – w oparciu o rzeczywiste dane przewozowe i rozliczeniowe. Możliwość generowania wielu szczegółowych raportów stanowić będzie ogromne wsparcie organizatorów w planowaniu i ulepszaniu transportu publicznego.

Należy również podkreślić możliwości rozwojowe Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności. Budowany system rozpocznie działanie jako narzędzie skoncentrowane na usługach komunikacyjnych, jednak daje on możliwość pełnej integracji z funkcjonalnościami karty usług komunalnych (karty mieszkańca) – może więc pełnić funkcję nowoczesnego systemu płatności za różne usługi, np. za rower miejski, prom, za bilety wstępu do muzeów, za odbiór odpadów itp.

Skalowalność i łatwość modyfikacji systemu informatycznego zapewniona dzięki logice kontocentryczności (dane zapisywane na koncie pasażera w centralnej bazie danych, a nie na karcie) i strukturze baz danych oraz wykorzystaniu usług i narzędzi chmurowych zapewnia samorządom pomorskim niemal nieograniczone możliwości rozwijania usług publicznych w sposób nowoczesny, elektroniczny i przyjazny dla mieszkańców.

Miasta będą miały możliwość uzyskania dostępu do danych z różnych dziedzin zagregowanych na poziomie regionalnym. Dane z wielu instytucji będzie można w łatwy sposób ze sobą łączyć i analizować. System wprowadza więc województwo pomorskie w nowy wymiar rozwoju usług publicznych, opartych na najnowocześniejszych technologiach, wykorzystujących urządzenia tzw. Internetu rzeczy (IoT) – instalowanych obecnie w najbardziej rozwiniętych miastach w Europie.

Na koniec kilka słów o terminach. Wg harmonogramu projektu pierwszy etap systemu FALA, czyli funkcjonalność aplikacyjna pod nazwą Podróż mobilna, uruchomiony zostanie w sierpniu 2021 roku i wtedy też rozpocznie się montaż urządzeń końcowych (kasowników) w pojazdach komunikacji miejskiej  i na przystankach kolejowych. Funkcjonalność Podróż z kartą wdrożona zostanie do kwietnia 2022 roku.

Począwszy od lipca 2021 roku otwierane będą punkty obsługi klienta w największych miastach Pomorza, gdzie osoby potrzebujące pomocy przy zakładaniu i obsłudze elektronicznych kont pasażerskich uzyskają fachowe wsparcie.

Terminem kończącym wdrożenie projektu realizowanego przy wsparciu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będzie 30 czerwca 2023 roku.

Źródło: informacja prasowa