Pasażer

Wiemy, kto zbuduje system zintegrowanego biletu FALA dla Pomorza!

Należy również pamiętać, że chociaż system FALA przygotowywany jest przede wszystkim z myślą o pasażerach i ich komforcie podróżowania, zawiera on również szereg funkcjonalności dla przewoźników i organizatorów transportu publicznego. 

Raporty on-line – np. o przepełnieniu danego autobusu, trolejbusu, tramwaju czy składu kolejowego, dostarczane w czasie rzeczywistym pozwolą na błyskawiczne reagowanie i np. podstawianie dodatkowych pojazdów tam, gdzie będzie taka konieczność. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego, z którymi mamy do czynienia aktualnie. Z kolei raporty o pustych przejazdach pozwolą przewoźnikom dostosować wielkość autobusu czy składu do rzeczywistych potrzeb. Być może na niektórych trasach nie będzie konieczności kursowania dużych autobusów i będzie je można stopniowo zastępować ekonomicznymi tzw. busikami.

System pozwoli też obniżyć koszt dystrybucji biletów oraz odciąży częściowo kierowców i motorniczych od konieczności ich sprzedawania.

Bardzo istotne z punktu widzenia rozliczeń pomiędzy gminami będzie też jednoznaczne i przejrzyste analizowanie wpływów z opłat komunikacyjnych za usługi. Pojawi się również możliwość łatwego wprowadzenia wspólnych cen biletów i promocji dla kilku organizatorów, a nawet dla całego województwa – w oparciu o rzeczywiste dane przewozowe i rozliczeniowe. Możliwość generowania wielu szczegółowych raportów stanowić będzie ogromne wsparcie organizatorów w planowaniu i ulepszaniu transportu publicznego.

Należy również podkreślić możliwości rozwojowe Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności. Budowany system rozpocznie działanie jako narzędzie skoncentrowane na usługach komunikacyjnych, jednak daje on możliwość pełnej integracji z funkcjonalnościami karty usług komunalnych (karty mieszkańca) – może więc pełnić funkcję nowoczesnego systemu płatności za różne usługi, np. za rower miejski, prom, za bilety wstępu do muzeów, za odbiór odpadów itp.

Skalowalność i łatwość modyfikacji systemu informatycznego zapewniona dzięki logice kontocentryczności (dane zapisywane na koncie pasażera w centralnej bazie danych, a nie na karcie) i strukturze baz danych oraz wykorzystaniu usług i narzędzi chmurowych zapewnia samorządom pomorskim niemal nieograniczone możliwości rozwijania usług publicznych w sposób nowoczesny, elektroniczny i przyjazny dla mieszkańców.

Miasta będą miały możliwość uzyskania dostępu do danych z różnych dziedzin zagregowanych na poziomie regionalnym. Dane z wielu instytucji będzie można w łatwy sposób ze sobą łączyć i analizować. System wprowadza więc województwo pomorskie w nowy wymiar rozwoju usług publicznych, opartych na najnowocześniejszych technologiach, wykorzystujących urządzenia tzw. Internetu rzeczy (IoT) – instalowanych obecnie w najbardziej rozwiniętych miastach w Europie.

Na koniec kilka słów o terminach. Wg harmonogramu projektu pierwszy etap systemu FALA, czyli funkcjonalność aplikacyjna pod nazwą Podróż mobilna, uruchomiony zostanie w sierpniu 2021 roku i wtedy też rozpocznie się montaż urządzeń końcowych (kasowników) w pojazdach komunikacji miejskiej  i na przystankach kolejowych. Funkcjonalność Podróż z kartą wdrożona zostanie do kwietnia 2022 roku.

Dodaj komentarz