Tramwaje

Wrocławska #TORYwolucja trwa. Czy modernizacja zakończy problem wykolejeń tramwajów?

Fot. wroclaw.pl

W roku 2019 wrocławskie tramwaje wykoleiły się ponad 100 razy. Tylko do 23 marca podobnych zdarzeń naliczono 34. Zły stan torów wymaga od miasta natychmiastowej reakcji.

Na bieżącą naprawę i konserwację stanu torowisk oraz sieci trakcyjnej miasto w tym roku przeznaczy 80 mln zł. W planach ma wyremontowanie 6,5 km torów, wymianę rozjazdów, krzyżownic i zwrotnic. Wszystkie działania realizowane będą w ramach kampanii #TORYwolucja, którą wrocławskie MPK ogłosiło na początku stycznia. Zakłada ona poprawę jakości torowisk w mieście w ciągu najbliższych 3-4 lat.

Spółka, która nadzór nad torowiskami przejęła pod koniec ubiegłego roku, musiała zorganizować formalności i powołać w swoich strukturach Wydział Torów i Sieci. Przystosowała ona także tramwaj Konstal N na potrzeby prac torowych.

MPK Wrocław w ramach przygotowań do prac zleciło także ponowny audyt torowisk. Ten pod koniec lutego rozpoczęła firma Deutzer. Z ich usług korzystali m.in. zarządcy transportu miejskiego m.in. w Paryżu, Wiedniu i Sydney.

Tramwaj analizujący stan torowisk wyjechał na wrocławskie tory pod koniec lutego. Dzięki zainstalowanym czujnikom mierzył ich zużycie, łuki, rozstaw szyn oraz wysokość zawieszenia sieci trakcyjnej. Docelowo kontroli poddanych zostanie 200 km torów.

– Trzeba mieć świadomość, że proces naprawy torowisk będzie czasochłonny i o ten czas oraz cierpliwość prosimy mieszkańców. Osobiście mogę się zobowiązać, że za 3-4 lata będziemy w dużo lepszej sytuacji, a wykolejenia z powodu stanu torowisk nie będą występować. Listę inwestycji ułożyliśmy optymalnie, tak aby robić jak najwięcej w ciągu roku, ale też nie sparaliżować miasta – wyjaśnia Krzysztof Balawejder, prezes zarządu MPK Wrocław.

 

W 2020 r. MPK Wrocław planuje ogłosić 70 przetargów związanych z modernizacją linii tramwajowych.

– Jesteśmy na etapie rozstrzygania postępowań przetargowych na realizację prac – mówi Bartosz Naskręski, koordynator Działu Promocji MPK Wrocław. – Przygotowujemy się również do ogłoszenia kolejnych przetargów.

 

Największą inwestycją w roku 2020 będzie kompleksowy remont torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ul. Olszewskiego wraz z pętlą Biskupin. Zmodernizowany zostanie odcinek 3,5 km toru pojedynczego, 1,5 km sieci trakcyjnej oraz kabli trakcyjnych.

Jakie dokładnie prace zaplanowano w ramach modernizacji wrocławskich torowisk w 2020 r.?

Na początku kwietnia rozpoczną się prace remontowe na rozjeździe w ul. Piotra Skargi i ul. Teatralnej, od strony budynku Dworca Głównego PKP, a także przy rozjeździe na ul. Świdnickiej i Podwale, od strony Opery Wrocławskiej. Remont potrwa do 2 maja. Wówczas drogowcy ruszą z remontem rozjazdów na Arkadach.

Pod koniec czerwca równolegle prowadzone będą modernizacje na ul. Żmigrodzkiej, na odcinku od ul. Broniewskiego do ul. Bałtyckiej, na pętli na ul. Zawalnej, na ul. Olszewskiego, pętli Biskupin, na peronach na Rondzie Reagana, wymiana łuków przeprowadzona zostanie na pl. Strzegomskim, zaś szyn i rozjazdów na pl. Dominikańskim. Na ul. Powstańców Śląskich i ul. Kutnowskiej wyremontowany zostanie przejazd przez jezdnię.

Zgodnie z harmonogramem prac, w połowie lipca modernizacja obejmie torowisko na ul. Hallera, na odcinku od ul. Ojca Beyzyma do ul. Mieleckiej. W listopadzie zaś wymienione zostaną rozjazdy na skrzyżowaniu ul. Powale i Krupniczej.

MPK Wrocław rozstrzygnął już przetarg na dokumentację projektową remontu torowisk. Pierwsze dotyczyło wykonania dokumentacji dla czterech zadań: wymiany nawierzchni torowiska i rozjazdów na Rondzie Reagana, remontu przejazdu przez torowisko przy skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich z ul. Kutnowską, remontu pętli Zawalna oraz naprawy przejazdu przez torowisko na pl. Strzegomskim.

Drugi przetarg dotyczył wykonania dokumentacji razem z pozyskaniem wymaganych decyzji i uzgodnień dla remontu torowiska w dwóch lokalizacjach: na al. Hallera, od skrzyżowania z ul. Mielecką do skrzyżowania z ul. Ojca Beyzyma. Przebudowa zakłada również wymianę sieci trakcyjnej. Druga to remont torowiska przy ul. Żmigrodzkiej, od skrzyżowania z ul. Broniewskiego do skrzyżowania z ul. Bałtycką oraz przebudowa sieci trakcyjnej. W obu przetargach najkorzystniejszą ofertę złożył Zakład Budowlany „Klier” z Chrząstawy Małej.

– W tym momencie obecna sytuacja wprowadzona w Polsce nie ma wpływu na postęp prac torowych – tłumaczy przedstawiciel MPK Wrocław. – Nie odnotowujemy także żadnych większych i anormalnych problemów w trakcie wykonywanych remontów. Głównymi zagrożeniami dla inwestycji może być jedynie brak ofert w prowadzonych i przygotowywanych postępowaniach.

 

W związku z dużym zakresem prac remontowych, mieszkańcy Wrocławia muszą liczyć się z miejscowymi utrudnieniami w podróżowaniu, m.in. z zawieszeniem kursowania tramwajów i wprowadzeniem autobusowej komunikacji zastępczej.

– MPK stara się, aby utrudnienia były jak najmniejsze – podsumowuje Bartosz Naskręski, koordynator Działu Promocji MPK Wrocław. – Bardzo cieszy nas, że wielu wrocławian rozumie i akceptuje, że w związku ze wzmożonymi pracami torowymi będą występować utrudnienia. Takie słowa wsparcia są dla nas bardzo ważne

 

Tekst pochodzi z kwietniowego wydania “Raportu Tramwajowego”. Magazyn trafi w Wasze ręce już niebawem!