Grudzień 2023 – w trakcie pracy na stacji przeładunkowej kolejowej LHS Wola Baranowska wagon kolejowy przejeżdża po nodze i uszkadza dłoń 41-letniemu pracownikowi kolei. To jeden z kilku poważniejszych wypadków w przedsiębiorstwach branży kolejowej w 2023r. Sprawdzamy, do ilu zdarzeń z udziałem pracowników kolei doszło w minionym roku
Według danych przekazanych redakcji „Raportu Kolejowego” przez Główny Inspektorat Pracy, w roku 2023 doszło do 1625 wypadków przy pracy (1920 przypadków w roku 2022 i 2314 przypadków w przedpandemicznym roku 2019). Siedem zgłoszeń wpłynęło z przedsiębiorstw branży kolejowej. W stosunku do roku 2022 to spadek o dwa przypadki, wzrost o dwa w porównaniu z rokiem 2019.
W 2023 r. liczba poszkodowanych wyniosła 1815. Śmierć w wyniku odniesionych obrażeń poniosło 175 osób, kolejnych 540 zostało ciężko rannych.
W tym czasie w przedsiębiorstwach kolejowych poszkodowanych zostało 14 osób, w tym 8 ciężko. Nie odnotowano ofiar śmiertelnych, podobnie jak w roku 2022 i 2019.
Jakie zdarzenia powodowały wypadki w przedsiębiorstwach kolejowych w 2023 r.? Wybrane statystyki
- W zdarzeniach związanych z elektrycznością, wybuchem czy pożarem ucierpiały 4 osoby – w tym trzy trafiły do szpitali z poważnymi obrażeniami ciała.
- W wyniku utraty kontroli nad maszyną, środkami transportu, transportowanym ładunkiem, narzędziem, obiektem, ucierpiały dwie osoby.
- Wstrząs, strach, przemoc, atak, zagrożenie obecność – w tej kategorii wypadków poszkodowanych zostało 3 pracowników, w tym jeden ciężko.
Poniżej prezentujemy pełną statystykę za rok 2023, rok 2022 oraz rok 2019.
Wypadki z ciężkimi obrażeniami ciała – wybrane
Wypadek 1 – zbiorowy (zanonimizowany)
Zderzenie dwóch składów pociągów pasażerskich. Podczas wyjazdu pociągu relacji A-B prowadzonego przez dwie jednostki ezt doszło do najechania na ten skład autobusu szynowego, wykonującego pracę manewrową, jadącego na stację C, skąd uruchomiony miał być pociąg.
Pociąg relacji A-B prowadzony przez jednostki, jechał po zorganizowanej drodze przebiegu na sygnał zezwalający na semaforze. Do zderzenia doszło na rozjeździe. Po zderzeniu składów, tory szlakowe były zamknięte. Ruch pociągów odbywał się torami SKM. W wyniku zderzenia uszkodzeniu uległy trzy drążki kontrolerów położenia rozjazdów, dwa wieszaki sieci trakcyjnej, zniszczone czoła pociągów. Obaj poszkodowani w wypadku doznali licznych urazów kończyn.
Wypadek 2
Poszkodowany, zajmując się pracami manewrowymi składu wagonów towarowych, wszedł w przestrzeń pomiędzy rampę a nadjeżdżający wagon. Doszło do urazów zmiażdżeniowych na wysokości tułowia, w wyniku uwięzienia pomiędzy jadącymi wagonami a krawędzią rampy.
Wypadek 3 (zbiorowy)
Po zakończonym remoncie lokomotywy trzech pracowników czyściło jej silnik spalinowy (we wnętrzu pudła lokomotywy) z wykorzystaniem znacznych ilości benzyny ekstrakcyjnej. W tym samym czasie ich brygadzista w środku lokomotywy przystąpił do spawania elementów podtrzymujących jedno z urządzeń w lokomotywie. Nastąpił zapłon par benzyny i wybuch.