PKP Polskie Linie Kolejowe na koniec 2023 roku zatrudniały na umowie o pracę o 0,9 proc. mniej pracowników niż w roku 2022. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, od roku 2020 systematycznie spada liczba osób zatrudnionych u zarządców infrastruktury. Według najnowszych danych, w minionym roku umowę o pracę posiadało 38 648 osób. To spadek w stosunku do roku 2022 o 0,6 proc. Zaledwie 60 pracowników (0,2%) zatrudnionych było w oparciu o rodzaje umów inne niż umowa o pracę.
W zeszłym roku zarządcy infrastruktury odnotowali niewielki spadek zatrudnienia osób na umowach o pracę. Był on spowodowany głównie zmniejszonym zatrudnieniem w PKP PLK, która na koniec 2023 r. zatrudniała o 0,9% mniej pracowników niż w 2022 r. Udział tej spółki w strukturze łącznego zatrudnienia w sektorze zmniejszył się o 0,3 punktu procentowego. Liczba pracowników zmniejszyła się również u innych zarządców: JSK, Infra SILESIA, PMT Linie Kolejowe oraz KP Kotlarnia – Linie Kolejowe. Pozostali zarządcy odnotowali wzrost zatrudnienia. Udział w zatrudnieniu powyżej 1% na rynku umocniła spółka PKP LHS, w której zatrudnienie wzrosło w ciągu roku o 0,35 punktu procentowego.
Wraz ze spadkiem ogólnej liczby pracowników na umowach o pracę zmniejszyła się również liczba osób zatrudnionych na stanowiskach kolejowych regulowanych. W 2023 r. na tego typu stanowiskach było zatrudnionych 19 619 pracowników, natomiast w 2022 r. było ich 19 992 (spadek o 1,9%). Spadki w zatrudnieniu dotknęły większość stanowisk regulowanych. Stan osobowy zwiększył się tylko wśród kierowników pociągu, maszynistów, prowadzących pojazdy kolejowe i zwrotniczych. Na stanowiskach nieregulowanych wzrosła liczba dyspozytorów, natomiast bez zmian pozostała liczba pracowników utrzymania taboru.
Na stanowisku dyżurnego ruchu, które odgrywa kluczową rolę w sektorze zarządców infrastruktury, odnotowano spadek zatrudnienia o 2,5%.
Na stanowiskach regulowanych wśród osób pracujących poza umowami o pracę było zatrudnionych 37 osób. Na tę liczbę wpłynęła głównie liczba dyżurnych ruchu, których było 27. Spośród osób pracujących na stanowiskach nieregulowanych, zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę, wykazano jedynie 7 dyspozytorów. Osoby zatrudnione na stanowiskach kolejowych regulowanych i nieregulowanych stanowiły 52,5% wszystkich pracowników sektora zarządców infrastruktury.
Struktura wiekowa pracowników, a także struktura zatrudnionych według płci, przedstawiona jest w oparciu o ekwiwalenty czasu pracy. Największy spadek ekwiwalentów czasu pracy był w przypadku pracowników do 30. roku życia (5%). Spadek miał miejsce też w grupie pracowniczej pomiędzy 30. a 50. rokiem życia (1%). Niewielki wzrost dotyczył pracowników powyżej 50. roku życia (0,1%). Taka sama sytuacja miała miejsce w przypadku ekwiwalentów czasu pracy wśród dyżurnych ruchu.
W 2023 r. spadła również liczba ekwiwalentów czasu pracy wśród kobiet i mężczyzn ogółem, a także liczba ekwiwalentów czasu pracy w podziale na kobiety i mężczyzn zatrudnionych na stanowisku dyżurnego ruchu.
stanowisko pracy | 2022 | 2023 |
---|---|---|
stanowiska regulowane ogółem | 19 992 | 19 619 |
automatyk | 2 213 | 2 153 |
dróżnik przejazdowy | 1 442 | 1 363 |
dyżurny ruchu | 8 395 | 8 183 |
kierownik pociągu | 10 | 12 |
manewrowy | 0 | 0 |
maszynista | 647 | 676 |
nastawniczy | 4 224 | 4 157 |
prowadzący pojazdy kolejowe | 1 | 4 |
rewident taboru | 0 | 0 |
toromistrz | 1 429 | 1 370 |
ustawiacz | 11 | 10 |
zwrotniczy | 1 620 | 1 691 |
stanowiska nieregulowane | 625 | 640 |
dyspozytor | 623 | 638 |
pracownik utrzymania taboru | 2 | 2 |