Analizy Tabor

Zwiększa się komfort podróży pociągami

Niemal połowa wagonów wyposażona jest w klimatyzację, wciąż wzrasta także liczba składów z dostępem do internetu oraz wzmacniaczami sygnału GSM. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, zwiększa się komfort podróży pociągami, co zauważyć można analizując dane dot. wyposażenia taboru.

Dane, uzyskane z 2019 r. dot. wyposażenia pociągów pasażerskich, wskazują na poprawę w stosunku do roku poprzedniego.

O 9 punktów procentowych zwiększył się odsetek wagonów z miejscami do siedzenia wyposażonych w klimatyzację. Na koniec ubiegłego roku było to 45 proc. z 1 940 wagonów, a  w 2018 r. takich wagonów było 36 proc.. W przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych sytuacja wygląda jeszcze lepiej – klimatyzację posiadało 62 proc. tego typu pociągów (na koniec 2018 r. – 56 proc.). Urządzenia pozwalające na dostęp do internetu za pomocą WiFi były zainstalowane w blisko połowie zespołów trakcyjnych. Jednak w przypadku klasycznych wagonów takie wyposażenie było tylko w co 14 wagonie.

Inwestycje taborowe zaczynają się przekładać na komfort podróżowania. Z roku na rok zwiększa się odsetek pociągów wyposażonych w takie udogodnienia jak klimatyzacja i co ważne – komfortowo można jechać nie tylko w dalekie trasy, ale także w trakcie codziennych dojazdów do szkoły czy pracy – zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Nowoczesne, wygodne pociągi to jeden z ważnych elementów, przyciągających podróżnych do korzystania z usług kolei – dodaje.

 

Blisko 25 proc. elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażona jest we wzmacniacze sygnału komórkowego. Te urządzenia pozwalają na prowadzenie rozmów telefonicznych podczas jazdy pociągiem przez tereny, na których zasięg sieci komórkowych jest niewystarczający. Urządzenia te są pomocne, ponieważ współczesne pociągi zachowują się jak klatka Faradaya, blokując fale radiowe ze stacji bazowych i zakłócając pracę telefonów komórkowych. Wpływ na takie zakłócenia ma zarówno sama konstrukcja wagonu, jak i metalizowane szyby.

Nowe pojazdy bez wyjątku mają nowoczesne toalety z systemem zamkniętym. Takie toalety są również montowane podczas modernizacji starszych wagonów i zespołów trakcyjnych. Nowoczesne systemy sanitarne ma już 61proc. elektrycznych zespołów trakcyjnych, a w przypadku klasycznych wagonów odsetek ten sięga 55 proc..

Zmiany wpływające na komfort jazdy najczęściej pojawiają się w elektrycznych zespołach trakcyjnych – najczęściej stosowanych w przewozach aglomeracyjnych i regionalnych. Na koniec 2019 r. w Polsce eksploatowanych było 1192 EZT-ów, z tego 677 to pojazdy mające swój pierwowzór w serii EN57.

Dane przedstawione powyżej obejmują stan taboru na koniec 2019 roku.

Źródło: UTK

Dodaj komentarz