Tramwaje

MPK Wrocław przywitało 46. Gammę [ZDJĘCIA]

W nocy z 24 na 25 czerwca flota MPK wzbogaciła się o ostatni, 46. pojazd typu Moderus Gamma. Naszpikowana technologiami, ekologiczna i dopasowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, stała się symbolem prawdziwej rewolucji komunikacji miejskiej.

Fot. MPK Wrocław
Fot. MPK Wrocław

Do Wrocławia trafiło łącznie 46 tramwajów Moderus Gamma 2, dostarczanych stopniowo od grudnia 2021 roku. Najnowszy jest ostatnią z puli 46 pojazdów. Jesteśmy dumni z naszej floty tramwajowej, która stale się powiększa i modernizuje. Moderus Gamma 2 to nowoczesne, komfortowe i ekologiczne tramwaje, które podnoszą standardy komunikacji miejskiej we Wrocławiu, a ich stopniowe odbiory, jak i wyjazd na tory były dla nas każdorazowo bardzo ważną, radosną okazją – informuje Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Powitanie ostatniej Gammy!

Zajezdnia Borek miała okazją stać się prawdziwą mekką wielbicieli komunikacji miejskiej. Przy gorącej kawie oraz słodkim poczęstunku mieli oni okazję na własne oczy zobaczyć, jak wygląda finał transportu nowych tramwajów na zajezdnię. Dużą niespodzianką okazała się również możliwość zobaczenia nowej Gammy od środka. Motornicza MPK, która na co dzień prowadzi Moderusy Gamma opowiadała gościom o zaletach i ciekawostkach dotyczących tramwaju. Gorące powitanie Gammy wielkimi brawami zakończyło się tuż przed wschodem słońca.

Transport pod osłoną nocy

Tramwaj jest transportowany na specjalnej lawecie i może być przewożony tylko nocą, w określonych godzinach, bo to duży gabaryt. Po przyjeździe do Wrocławia – wprost z lawety na specjalnych szynach – wjeżdża na torowisko przed zajezdnią. Przejazd wymaga odpowiednich zezwoleń i musi być zaplanowany w najdrobniejszych szczegółach – tłumaczy Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK. Ciekawostką jest to, że laweta w czasie wjazdu na zajezdnię Borek, od skrzyżowania ul. Powstańców Śląskich i Krzyckiej, jedzie “pod prąd” czyli nie po swoim pasie. Na chwilę takiego przejazdu to właśnie samochód pilotujący blokuje ruch na danym odcinku ulicy w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom drogi. Blokada nie trwa długo, około 5-10 minut.

 

Tramwaj szyty na miarę?

Poznańska fabryka Modertrans dostarczyła do Wrocławia 46 nowych tramwajów typu Moderus Gamma 2. Koszt łączny tej inwestycji wyniósł 372 miliony złotych brutto. Moderus Gamma LF 07 AC to pojazd dopasowany do wrocławskiej infrastruktury tramwajowej. Tramwaj o długości 32 metrów może zabrać na swój pokład aż 230 pasażerów. Jest wyposażony w skrętne wózki i system smarowania obrzeży kół, dzięki czemu w mniejszym stopniu eksploatuje wrocławskie torowiska. Niskopodłogowa konstrukcja oraz interkom sprawiają, że pojazd jest przyjazny również dla seniorów czy osób z niepełnosprawnościami.

W kabinie motorniczego zamontowano elektroniczny wyświetlacz, który pokazuje wszystkie niezbędne informacje dotyczące stanu technicznego tramwaju oraz sterowania. Pulpit wyposażony jest w przyciski do obsługi drzwi, wycieraczek, świateł przeciwmgłowych oraz ogrzewania luster. Monitoring zapewnia wgląd w każdy kąt tramwaju, nie ma martwych pól. W strefie pasażerskiej zamontowana jest nowoczesna klimatyzacja, która załączana jest automatycznie przez komputer, gdy wzrasta temperatura.

Dodaj komentarz