W Gałkowie powstaje tunel drogowy pod czterema torami linii Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Wartość inwestycji to ok. 23,6 mln zł netto z czego prawie połowa to unijne dofinasowanie z POIiŚ. Wykonawca zakończy prace pod koniec pierwszej połowy przyszłego roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Gmina Koluszki podpisały z wykonawcą akt erekcyjny, który będzie wmurowany pod budowę nowego bezkolizyjnego skrzyżowania w Gałkowie na linii Koluszki – Łódź Widzew, a także na drodze powiatowej łączącej miejscowości Gałków Duży i Gałków Mały.
Nowy obiekt usprawni układ komunikacyjny we wschodniej części aglomeracji łódzkiej i zapewni bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym.
Inwestor wycenił działania na ok. 23,6 mln zł netto. Dofinansowanie prac w kwocie ok. 11,4 mln zł netto zapewniła Unia Europejska (z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). Planowane zakończenie inwestycji w II kw. 2023 r.
Prace obejmą też budowę układu drogowego, chodników i ścieżek rowerowych. Wykonawca przebudował część kolizji z infrastrukturą podziemną. Obecnie montuje ściany szczelne, które zabezpieczą wykop podczas wybierania ziemi pod przyszły tunel drogowy.
Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach dróg i torów w woj. łódzkim
Budowa tunelu drogowego w Gałkowie wpisuje się w realizowany przez PKP PLK projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Krajowy zarządca infrastruktury realizuje ten program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, a także zarządcami dróg.
W województwie łódzkim w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” wybudowano już wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach. Ruszyły również przygotowania do budowy tunelu w Andrespolu.
W całym kraju w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” o wartości 312,5 mln zł planowana jest budowa 25 obiektów, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 10 wiaduktów drogowych, 2 przejścia dla pieszych pod torami i 1 wiadukt pieszo-rowerowy.
Bezpieczne skrzyżowania zrealizowano w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych liniach m.in.: Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok, a także Warszawa – Lublin. Inwestycje są współfinansowane zarówno ze środków budżetowych, jak i w ramach projektów unijnych.