Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

Trasą Łagiewnicką w Krakowie ruszyły tramwaje

W poniedziałek pierwsze tramwaje wyjechały na tory remontowanej od dawna Trasy Łagiewnickiej w stolicy Małopolski.

Tramwaj na Trasie Łagiewnickiej (fot. M. Wojtaszek / MPK Kraków)
Tramwaj na Trasie Łagiewnickiej (fot. M. Wojtaszek / MPK Kraków)

Nowo oddany do użytku odcinek szlaku komunikacyjnego liczy sobie ok. 3,5 km i stanowi fragment trzeciej obwodnicy miasta. Ruch był tu możliwy już w sobotę, lecz w pierwszej kolejności udostępniono go kierowcom, rowerzystom i pieszym.

Inwestycja rozpoczęła się w lutym 2018 roku i stanowiła jedno z największych przedsięwzięć budowlanych Krakowa w ostatnich latach. Jej wartość to 802,2 mln zł brutto.

Ponad drogowymi tunelami stworzone zostały skate park, plenerowe siłownie oraz parki, a także inne tereny zielone.

– W zakresie linii tramwajowych mówimy o Trasie Łagiewnickiej. Ona jest od poniedziałku dostępna dla tramwajów. Mówimy o zmianie na linii 50 co drugi kurs na Borek Fałęcki, o wydłużeniu linii 10 z pętli w Nowej Hucie przez Trasę Łagiewnicką. Mówimy też o zmianie trasy linii 11. Teraz będzie ona skręcała w lewo w kierunku Kabla i ulicą Nowosądecką przejedzie przez Trasę Łagiewnicką – przekazał Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

 

Oficjalnej inauguracji trasy dokonał 27 sierpnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister zauważył, że rząd chętnie wspiera samorządy w dobrych projektach, na które liczą mieszkańcy. Przypomniał, że od 2019 roku przeznaczono prawie 13 mld zł z środków budżetowych na wsparcie inwestycji na drogach samorządowych, gminnych i powiatowych.

Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda zauważył z kolei, że dużą rolę w sfinansowaniu inwestycji odegrały środki unijne. Podkreślił, że Polska dobrze wykorzystuje środki europejskie, choć dodał, iż w przedsięwzięciu istotny był tez udział pieniędzy rządowych.

Zmiany na arterii bardzo znacząco wpłyną na rozkład jazdy. W komunikacji autobusowej, na większości linii MPK Kraków przywróciło częstotliwości kursowania obowiązujące w roku szkolnym. Wybrane linie zmieniły jednak swoje trasy.

Jednocześnie wciąż trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W związku ze zmianami w organizacji ruchu na obszarze prowadzonej inwestycji, a także przywróceniem ruchu tramwajowego do przystanku „Bratysławska”, w poniedziałek wprowadzone zostają zmiany tras i rozkładów jazdy linii autobusowych kursujących w tym rejonie.

Dodaj komentarz