Publikacje Firm Tramwaje

Zmieniają transport szynowy. ART In Energy podsumowuje rok 2023

Udział w budowie linii szybkiego tramwaju w Krakowie, zaprojektowanie i wybudowanie bocznicy Kolei Małopolskich w Krakowie, modernizacja sieci trakcyjnej na linii kolejowej E75 na odcinku Łapy–Białystok, realizacja wielu zadań w ramach przebudowy stacji kolejowej Opole Główne czy wreszcie budowa linii zasilających i oświetlenia na trasie szybkiego ruch S7 – to tylko wybrane przykłady prac realizowanych w ubiegłym roku przez ekipy ze spółki inżynieryjnej ART In Energy.

Fot. ART In Energy / nadesłane
Fot. ART In Energy / nadesłane

– To był bardzo pracowity rok. Odpowiadaliśmy przede wszystkim za prace budowlane z zakresu elektroenergetyki i sieci trakcyjnej w Łodzi, Opolu, Krakowie, Skarżysku Kamiennej czy Białymstoku w ramach wielu ważnych kontraktów – podkreśla Arkadiusz Błoch, prezes zarządu spółki ART In Energy. – Wszystkie przedsięwzięcia charakteryzowały się dużym stopniem złożoności i stanowiły nie lada wyzwanie techniczne, organizacyjne i logistyczne.

 

Mijający rok to także realizacja prac związanych z projektowaniem elektroenergetyki kolejowej. Do najważniejszych i najciekawszych z nich należy projekt nowego typu sieci trakcyjnej przeznaczonej do stosowania na liniach kolei dużych prędkości i zasilanej napięciem przemiennym 2 × 25 kV. Opracowana została koncepcja nowej linii kolejowej, wykonano symulacje pracy – projektowanego typu sieci trakcyjnej oraz złożono kompletny projekt budowlany do uzgodnień międzybranżowych.

– To będzie jeden z naszych ważnych kierunków rozwoju. Chcemy brać udział w coraz bardziej złożonych przedsięwzięciach technologicznych, nie tylko na podstawie powierzonych nam projektów, ale także oferując własne rozwiązania techniczne – twierdzi Arkadiusz Błoch i dodaje: – W przyszłości ART In Energy zamierza się jeszcze bardziej skoncentrować na realizacji skomplikowanych i wszechstronnych projektów budownictwa infrastrukturalnego, zarówno kolejowych, jak i tramwajowych.

 

Rok 2023 pokazał również, że chociaż podstawowym obszarem działalności spółki jest rynek kolejowy, warto było kilka lat temu rozszerzyć ofertę, uwzględniając w niej sieć trakcyjną tramwajową.

– Pamiętajmy, że pod względem budowy i funkcji jest ona zbliżona do sieci kolejowej, więc łatwo było wykorzystać posiadany w tym zakresie potencjał. Dodatkowo w ramach kontraktów dotyczących przebudowy sieci tramwajowej realizujemy także prace związane z budową układu zasilania, w tym modernizacje podstacji trakcyjnych, jak również kabli zasilających sieć. W przyszłości zamierzamy umocnić pozycję w obszarze modernizacji zakresu elektroenergetyki na liniach tramwajowych – twierdzi Arkadiusz Błoch.

 

Intensywna praca powołanego w 2020 r. Działu Badań i Rozwoju zaowocowała stworzeniem w bieżącym roku prototypu urządzenia do automatycznego nanoszenia preparatu zabezpieczającego sieć trakcyjną przed oblodzeniem. Maszyna ta została zaprezentowana na targach TRAKO 2023 w Gdańsku. Dokumentacja techniczno-ruchowa została pozytywnie zweryfikowana przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP PLK SA.

– Przygotowujemy się właśnie do testów urządzenia na kolejowym odcinku doświadczalnym. Zostaną one przeprowadzone na początku 2024 r. To nasza autorska technologia, która pomoże w okresie zimowym w utrzymaniu infrastruktury energetycznej kolejowej i tramwajowej w należytym stanie – wyjaśnia A. Błoch.

 

Dodaj komentarz