O kolei mówi się, że kolej to ekologiczny środek transportu. Mało kto wie, że Alstom planuje do 2023 roku zrealizować cel pozyskiwania ze źródeł odnawialnych (OZE) przynajmniej 80% energii wykorzystywanej w swoich zakładach, a do 2025 ma być to pełne 100%. Jak Panie Prezesie?
Alstom od 2016 roku konsekwentnie prowadzi program Energy Saving Plan, w jego ramach firma zobowiązuje się do dekarbonizacji elektryczności w swoich zakładach na całym świecie kontraktując certyfikowaną energię dostarczaną od zewnętrznych dostawców. W pierwszej kolejności skupiamy się na 20 głównych konsumentach energii w Alstom, którzy odpowiadają za więcej niż 90% zużycia firmy w skali globalnej, u przechodzimy w nich, podobnie jak w Chorzowie, na zasilanie wyłącznie zieloną energią.
Co istotne już teraz zakład Alstom Polska zużywa 100% energii z odnawialnych źródeł?
Od lat inwestujemy w zieloną energię i zrównoważony rozwój, więc nasz polski zakład poszedł także tą drogą, a co więcej nadal się rozwija w tym zakresie. Konstal w Chorzowie od kilku miesięcy jest w 100% zasilany certyfikowaną energią odnawialną pochodzącą bezpośrednio z wodnych i wiatrowych instalacji OZE, a w przyszłym roku zakończymy inwestycję budowy paneli fotowoltaicznych na dachach zakładu. Będzie to największa dopuszczalna w Polsce instalacja – 100 KW. Śląsk był przez wiele dekad zanieczyszczany i odpowiedzialnością zakładów takich jak nasz jest dbanie o swój region i jego mieszkańców. Dlatego, jako firma odpowiedzialna społecznie, aktywne działamy na rzecz środowiska i społeczności. Prowadzimy też wiele dedykowanych akcji, wśród nich kampanię promującą rezygnowanie z plastikowych opakowań „Plastic Free”. W jej ramach chcemy zredukować m.in. liczbę plastikowych opakowań materiałów produkcyjnych dostarczanych do zakładu. Dzięki tym działaniom, Alstom w Polsce zredukuje 9 ton plastiku rocznie.
I na koniec – Panie Prezesie czym jest MASTRIA?
Mastria to jeden z naszych produktów systemowych opartych na wykorzystaniu sztucznej inteligencji do automatyzacji i zarządzania transportem, który w ostatnim czasie okazał się szczególnie ważny dla operatorów. System umożliwia m.in. dostosowanie oferty przewoźników do nowych wymogów dotyczących zachowania dystansu społecznego, jakie zostały wprowadzone w związku z pandemią COVID-19. Z powodzeniem funkcjonuje on w jednej z największych metropolii Ameryki Środkowej – dzięki technologii Alstom metro w Panamie ogranicza liczbę pasażerów do 40% zapewniając większe bezpieczeństwo w pociągach i na stacjach. Mastria daje operatorom lepszy wgląd w ruch pasażerów, ma także zdolności prognostyczne, co oznacza możliwość przewidywania i kontrolowania natężenia ruchu pasażerów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu może dostosować operacje do aktualnych warunków i zmodyfikować częstotliwość przejazdów albo zmienić liczbę składów na trasach. Potężne algorytmy obliczeniowe Mastrii, które zbierają a następnie analizują dane pochodzące z różnorodnych źródeł, pomagają przekierować ruch osób na konkretne stacje, a nawet zarządzać rozmieszczeniem pasażerów na platformie zgodnie z wolnymi miejscami w poszczególnych wagonach danego pociągu. Jednym słowem – Mastria to kolejny produkt Alstom, którym budujemy innowacyjny transport przyszłości.