Kilka metrów dzieliło samochód osobowy od rozpędzonego pociągu. Kierowca auta w ostatniej chwili zdążył wycofać pojazd z przejazdu kolejowo-drogowego, by uniknąć groźnego w skutkach zderzenia. Film, zarejestrowany z kabiny maszynisty, prezentuje Komenda Powiatowa Policji w Pszczynie.
Policjanci mówią o dużej nieodpowiedzialności, sam kierowca zaś może mówić o wielkim szczęściu. Co dokładnie zaszło na jednym z przejazdów kolejowo-drogowych w powiecie pszczyńskim?
– Auto zatrzymało się bardzo blisko torów i kierujący w ostatniej chwili zdążył wycofać pojazd przed nadjeżdżającym składem – relacjonują pszczyńscy policjanci. – Zdarzenie zarejestrowała kamera maszynisty. Publikujemy nagranie ku przestrodze, aby pokazać, że chwila nieuwagi na jezdni może doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji.
Przyczyną większości wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest nieostrożność kierowców. Lekceważenie i niestosowanie się do znaku „STOP”, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone i próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów – to główne grzechy kierowców samochodów. Tak samo często zachowują się piesi i rowerzyści.
KPP w Pszczynie publikuje kilka cennych wskazówek:
- Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką może uderzyć ona w samochód, jest proporcjonalna do siły z jaką samochód może zmiażdżyć aluminiową puszkę.
- Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn o około 1 metr z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
- Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach, a rozkłady jazdy składów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
- Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek i wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
- Nie wolno chodzić po torach – jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie, gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach – jest już za zwykle za późno na reakcję. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle, co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
- Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane, nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
- Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
- Bądź czujny na terenie kolejowym: nie czytaj, nie słuchaj muzyki przez słuchawki, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu i pamiętaj, że infrastruktura kolejowa nie jest miejscem do zabaw lub wypoczynku.